lördag 30 november 2019

Sista rummet

Vi försöker hitta kraft att börja renovera det sista rummet i vårt hus.....men det är seeeegt!
Det hjälper inte ett endaste dugg att vi försöker intala oss att det är det SISTA rummet och att det inte alls kräver lika stor arbetsinsats som de andra rummen vi gjort i ordning.
Det är lika segt ändå :-)

En vägg är redan klar för här var vi tvungna att riva ut en platsbyggd garderobsdel när det skulle sättas in ny el, så egentligen är det "bara" att fortsätta på samma sätt.
Lika roligt som alltid är det annars att följa tidens utveckling i tapetlagren.
Huset är byggt 1929, men då vet jag att det här utrymmet var vind och inte användes som bostadsdel, så när kan det här undre tapetlagret vara från.....50-talet kanske?
Den täcktes med den här tapeten. Ganska mycket -70 tal, eller vad tror ni?
Alla gamla spegeldörrar var tapetserade i speglarna när vi flyttade hit. Så var det alltså även i det här rummet, men här är det ändå bara ett lager tapet. På många andra dörrar har det funnits övermålade tapeter under det synliga lagret och de var INTE lätta att få bort!
Den här gröna tapeten har dessutom blödit igenom det senast tapetserade lagret så hela den vita strukturtapeten med svagt blåa rosor har blivit helt brunflammig!
Alla innerdörrar i huset har bytt platser. Så även dörren in till den kattvind vi valde att spara för att lagra allsköns saker i. Den var tapetserad både på ut och in sida, men utsidan har jag skrapat ren för många år sedan. 
Då visade det sig att dörren är målad med en färg som inte är kompatibel med den undre färgen så den sitter inte fast och måste tas bort innan det går att måla igen. SUCK.....
Alla väggar är täckta med tretex som var ett vanligt material att isolera med för många år sedan.
Säkert bra i sig men inge bra att ha som ytskikt då det är så mjukt så vi tänker täcka den med ett lager renoveringsgips som går att måla.
Från början tänkte jag att rummet skulle bli neutralt vitt, sen ändrade jag mig till en dovt gråblå färg......eller en milt grågrön, men nu vet jag inte alls.
Velar mellan att tapetsera en vägg och måla de andra tre, eller måla alla väggar.
Har ägnat timvis av tid åt bläddrande bland tapeter på nätet och hittat än den ena än den andra som är fin, men varje gång har det slutat med att jag uppgivet bara smällt ihop laptopen utan att komma till ett beslut.

I rummet finns ett skåp som stått i huset sen 1939 och som är från förra ägarinnans släkt.
Hon lät det stå kvar eftersom det inte gick att få ner det för trappan då det fanns en överbyggnad där som begränsade svängradien. Nu är den överbyggnaden borta, men skåpet står kvar.
Jag tycker så mycket om det, men kurbitzmålningarna och den bruna färgen är ganska dominant och jag vill hitta något som harmonierar med det.


Nåja, jag har tid att fundera på det där med väggbeklädnad för först måste vi köpa en massa gipsskivor, få upp dem för den branta trappan och sen upp på väggar och i tak.....och så det där spacklandet och slipandet och dammandet!
Jag förstår varför vi känner sånt motstånd till att börja med det här rummet, men egentligen är det bara att sluta ånka och sätta fart så det blir gjort :-)

Önskar er en vacker adventshelg!
Kram
Birgitta





3 kommentarer:

  1. Mycket jobb och många beslut. Ni kommer säkert igång och har man väl börjat brukar det gå bra. Värst är att tänka efter för mycket... just do it! Jag ser den blågrå färgen på skåpet och i mitt huvud vore det väl fint? Inte för ljust, typ vitt, då blir skåpet gigantiskt... med vackra blå färgen tror jag att det blir harmoniskt? Men svårt att sitta här och tycka. Upp till dig! Lycka till!

    En glad advent önskar jag dig.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. WoW. . .vilket vackert dalaskåp! Förstår att du har huvudbry angående tapet/målning men när man googlar ser man att några har en diskret tapet bakom i beige/vitt/brunt! Helvitt blir nog för skarpt!
    Önskar dig en fin 1a Advent!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Renoveringar brukar bli mer omfattande än det som var tänkt. Här ska en tvättstuga göras om men allt sker av proffs. Vi har som ni - bara gamla spegeldörrar i vårat hus byggt på 70 talet. Det var många lager färg som skrapades bort. Speglarna togs bort på många och ersattes med glas - bara älskar dessa dörrar. Kanske dags att lägga ut dem på bloggen igen.

    SvaraRadera