torsdag 21 november 2019

Slottsboden Strömsholm

Måste bara visa er en underbar butik som min vän Carina driver i ett gammalt kulturhus precis vid Strömsholms slott.
I 13 år har hon utvecklat butiken från en souvenir shop som bara var öppen på sommaren till en välbesökt mysig inredningsbutik som är öppen 6 dagar i veckan och där många kunder reser långväga för att i lugn och ro strosa runt i butiken.
Har tänkt så många gånger att jag ska ta med kameran och ta bilder för att visa er......och plötsligt hände det :O
Välkommen in till Slottsboden!
Här finns mycket......och lite till!
Jag har det ju så lyxigt att jag har promenadavstånd hit. Ett perfekt mål för en långpromenad!
Det är ju inte alltid jag handlar när jag kommer hit, men man kan alltid få en pratstund och massor av inspiration. Här kan man gå varv på varv :-)
Nu när butiken är proppfull med allt från julens godsaker till en massa saker för att skapa maximal julstämning får jag bara lust att gå hem, dra fram mina pyntlådor och sätta igång att skapa jul även hemma hos oss. 
I år känns det som om jag är sen med pyntandet, dagarna springer ju iväg, men tänker att det som blir gjort blir gjort. 
Även om inte allt hinner bli tipp topp så blir det jul ändå. Det blir det alltid :-)
Lite smått har jag också börjat fundera på julklappar, men inte handlat en enda.....än. 
Måste fixa några födelsedagspresenter först!
Nu var jag faktiskt inte till Slottsboden enbart för att ta en massa bilder, eller som ett mål för en långpromenad, eller för att bli inspirerad inför julen......
......utan för att jag var inbjuden till att hålla i två kvällar av inspirerande tillverkning av adventskransar!
Carina hyr även lägenheten som ligger ovanför butiken och där kan hon hålla föreläsningar och workshops i en fantastisk gammaldags miljö!
Här har vi dukat för deltagarna med mysbelysning......när vi skulle jobba var det "lysrör på" så alla såg var de hade sitt material och hur det skulle placeras :-)
Jag hade varit där lite innan och skapat en krans för inspiration. Det kan behövas ibland när man inte har en aning om hur man kan tänkas kunna pynta den där stommen man precis har skapat.
Första kvällen var det en krans dekorerad i rött......andra kvällen en dekorerad i vitt
Från att aldrig tidigare ha bundit en krans till att kunna skapa en sån här var inte steget så långt som några trodde innan de började. Så många fina kransar bars hem under de här kvällarna!
Jag har jobbat i skolan på dagarna och varit på Slottsboden på kvällarna och fått så mycket energi att jag haft svårt att sova de två senaste nätterna.
Det har varit fantastiskt roligt!.....men nu var det slut på just det roliga för den här gången.

Måste bara avsluta med en bild på den här ponchon. Den har sååååå mjuk krage och muddar så man kan inte låta bli att klappa på den :-) 
Åh.....tänk att få bära den ovanpå en vacker festklänningen, men det är ett "one size" plagg och jag är tyvärr för kort och för späd för att kunna bära upp den på ett bra sätt.

Snälla Tomten! Önskas i julklapp: lite mer hull och en 7-8 cm till på längden.....och i så fall också den här ponchon :-)
Fredag i morgon.....igen!
Allt gott till er alla!
KRAM
Birgitta



3 kommentarer:

  1. Det finns butiker ... och det finns BUTIKER! De senare är det en fröjd att besöka, närapå livsfarligt inspirerande, så mycket man skulle vilja ha. Vi hade en sådan under några år, tyvärr orkade inte innehavaren ha den kvar, saknar verkligen Gruvgatan 13 och hoppas att den uppstår igen i någon form. En butik med fingertoppskänsla, du förstår nog vad jag menar.
    Jösses, det är inte många som vill bli större! Jag skulle vilja bli mindre! Eller ännu hellre utdragen en dm! Då skulle jag nog bli mer lagom, hihi!

    Hoppas din helg blir fin.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Men såå härligt att ha gångavstånd till en sån mysig butik!!! Förstår att du kan vara där läänge!
    Jösses. . . det är inte många som önskar sig mera hull. . . men det får bli din nyårsönskan kanske!
    Själv är jag 1,74 och vill inte bli längre varken på längden eller bredden!! :-)
    Önskar dig en fin söndag!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Tillägg;
    Många skulle avundats dig att kunna äta utan att behöva tänka på vikten!!!

    SvaraRadera