lördag 2 november 2019

Klädkammare

Välkomna in i vår helt unika klädkammare som krävde både en, två och tre vändor av funderande innan vi löste det praktiska med HUR vi skulle inreda där inne på bästa sätt.
Vi funderade alla de där vändorna (och säkert några till) ändå är det nu spacklade hål i taket för att vi var tvungna att ändra om lite, men det är smällar man får ta :-)
Vårt tak är starkt sluttande och det var något vi var tvungna att förhålla oss till här inne.
Går ju an för mig, som är en tvärhand hög, att stå rak även med sluttande tak till en viss gräns, men maken är lite längre och ska inte behöva gå krokig som en galge för att få tag på sina kläder :-)
Om vi kikar in till vänster så användes höjden maximalt till vinterkläder och mina långa klänningar och koftor. 
Under satte vi upp en hylla med lådor för skor som inte används dagligdags......och ja, jag erkänner.....det är BARA mina skor som finns i två av de där tre lådorna. Makens skor får plats i en låda i hallen, där jag har två lådor till med skor och stövlar som jag vill ha lite mer lätt tillgängliga :-)
Den vita byrån var på vippen att läggas ut till försäljning innan vi insåg att den skulle passa perfekt i övergången mellan tak och vägg.
Där huserar nu handdukar, lakan och dukar.
Perfekt också då sängen ska röjas från alla kuddar vi inte vill ha i sängen, eller på golvet, då vi sover :-)
Rakt fram, och till höger, sitter en lång stång från Jula där alla andra kläder hänger på perfekt ta höjd.
En kista tillverkad i Dalarna, som min mamma beställde till mig då jag var 15 år, fick plats längst in till höger under kläderna.
I den förvarar jag gamla textilier som jag har svårt att skiljas från som vackert broderade överlakan, dukar och monogram försedda handdukar fyndade på loppis, och mormors virkade dukar och sängöverkast.
Hennes flinka fingrar arbetade outtröttligt med att väva mattor, virka eller sticka sockor av högsta klass och trots att alla hennes 8 barn och 11 barnbarn hade skåp och lådor fulla tackade vi ja för att mormor blev glad då vi tog emot det hon gjort.
Varje gång jag går igenom allt sånt blir jag lika hänförd över vilket jobb som ligger bakom och även om jag haft intentionen att rensa läggs det mesta tillbaka i "spara" högen :-)
På höger sida satte vi också upp måttanpassade hyllor med rundade kanter där allt från strumpor till filtar vi brukar ha ute får plats. Överskådligt och lätt åtkomligt!
Jag kommer säkert att flytta om och effektivisera här inne med tid, men just nu är jag bara så oändligt tacksam att vårt sovrum med klädkammare fungerar.
Inget mer rotande i papperskassar efter strumpor och t-shirts och inget klättrande över sängen för att komma åt kläderna som hänger innanför. Så har vi ju haft det i 3 månader medan det här rummet växte fram, och det fungerade bra då, men det här är såååååå MYCKET bättre :-)

Ha en fin allhelgona helg!
Jag ska ge mig ut och dekorera verandan med tallris och ljusslingor medan solen kämpar på med att komma igenom molnen med i alla fall en liten ljusglimt. 

Kram
Birgitta

3 kommentarer:

  1. Så skönt att få en plats som slukar så mycket och det bakom sååå läckra dörrar!
    Ska komma ihåg den idén när jag någon gång i framtiden får det där pittoreska torpet i skogsbrynet som jag drömmer om!!! :-)
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag säger JÖSSES så välordnat och praktiskt! Att ha en sådan garderob vore en dröm! Tänk att ett dolt outnyttjat utrymme kan bli så användbart.

    Glad november till dig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera