onsdag 6 november 2019

Så långt hann vi i Dalarna

Vi har med åren insett att allt vi gör när det gäller renovering tar så mycket längre tid än vi tror, eller hoppas på.
Ibland har jag funderat på om vi blivit latare, och det kanske vi har, men vi pinnar nog ändå på i ganska rask takt när väl jobbar. Många gånger handlar det också om vilka prioriteringar vi gör.

Vi hade ambitionen att komma så långt som möjligt med färdigställandet av huset på vår Dalagård, och vi började bra i våras, men sen blev renoverandet av vårt sovrum hemma mer prioriterat än att åka till Dalarna och jobba där.
Meeeen......istället för att gräma oss över det som inte blev gjort får vi vara glada åt det som är gjort!

Verandan fick färdig målad pärlspont på väggarna och grundmålade foder runt dörrar och fönster
Det ska täckas mellan fönstren och så ska golvsocklar och taklister upp. Det borde vi klara av nästa år.
Jag hittade en så fin hängare i ett uthus. Kanske kommer den upp på den vitmålade sponten.....eller så hamnar den någon annanstans i huset.
Köksdelen fick för många år sedan begagnade skåpstommar från äldsta sonens förra lägenhet och ett  kylskåp fyndat väldigt billigt från en utförsäljning.....och så har det stått.
I år byggde maken en bänkskiva av överblivna golvbrädor
De ska putsas och jag hade tänkt behandla dem med Jotuns drivvedslasyr så de ser gamla ut. Dit hann vi inte.....men väggarna ovanför bänkskivan och runt fönstret fick likadan pärlspont som verandan.
Maken sågade till och jag körde fast dem med spikpistolen. Det gick som en dans!
Pärlspont blev det också på kortväggen, för när vi mätte och köpte tapeter flera år innan vi kom till tapetseringen (där var jag ivrig och ville inreda trots att vi inte ens hade golv att gå på), köpte vi en rulle för lite. 
När vi väl kom till tapetserandet, och tapeterna inte räckte hela vägen, fanns det givetvis inte längre några kvar att köpa och så blev det stående.

Nu skulle jag gärna ha velat tapetsera om, eller måla över tapeterna och då hade vi kunnat lösa de delar utan tapet, men nej, jag orkar inte för det är samma tapet i hela nedre våningsplanet och det för med sig mer jobb än jag är villig att lägga på det. 
Vi satte upp pärlspont istället :-)
Här ska det göras fönstersmygar och sättas upp foder runt alla fönster och kantlister på sponten.
Alla skåpluckor finns men de måste också målas, och nya hyllor ska tillverkas.

Inser plötsligt i skrivande stund att vi har en hel del kvar att göra för det ska upp golvsocklar och taklister också på hela ytan, trappan till övervåningen ska målas och......nä, vi går ut istället!
Ute fick dörrarna ny färg.....och maken byggde trappor.
Så skönt att slippa vingla på betongsuggorna som låg där förut
Nu kan man sitta utanför dörren i kvällssolen och bara njuta, om vi skulle få för oss att vi unnar oss att göra precis just det :-)
Nästa år ska jag gräva fram stenen på högersidan och fylla på med grus så rundeln framför blir symmetrisk.
Det här blev ett bra kom ihåg för oss till nästa år så vi vet vad som är gjort och vad vi ska fortsätta med. 
Nästa år hoppas jag verkligen att jag får börja pynta och pyssla lite.....om inte annat så kanske i alla fall på verandan :-)

Kram till alla er som kikar in här!
Birgitta




3 kommentarer:

  1. Måste börja med att säga att ni är helt otroliga! Att hinna med så mycket när ni ändå bor så pass långt ifrån är bara det en bedrift. Vi har ett torp som är otroligt likt ert Dalahus men bara 20 minuter från vårt rätta hus. Inte har vi hunnit så mycket där trots närheten och det är ändå nio år sedan vi köpte det...Men åren går och man värderar om så mycket, tid tillsammans tex.
    Jag hade gärna sålt vårt torp men där går våra åsikter isär - jag tycker vi tillbringar såå lite tid där så det ger mig dåligt samvete. Men kanske det blir mer tid i en framtid?
    Skorpan

    SvaraRadera
  2. Att ni inte skyndar gör att det blir så ordentligt och fint. Men visst förstår jag att du vill att det ska bli klart nångång!! Men ni har två hus som ni renoverar samtidigt och tänk så långt ni hunnit med det permanenta, rent av färdigt?

    Ha en fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Ni har ju hunnit såå mycket! Det är ju en enorm bedrift att renovera två hus samtidigt! Det är det inte många som skulle orka med! Många Rosor till er!!! :-)
    Önskar dig en fin & avkopplande helg!
    Kramar

    SvaraRadera