lördag 3 augusti 2019

Det går sakta framåt

Vi jobbar lite hemma i vårt blivande sovrum och när vi tröttnar på det åker vi till vår Dalagård och jobbar lite där.....fast vi unnar oss att ligga på gräsmattan i solskenet emellanåt också :-)

Vi tycker nog det går ganska sakta, men när man tittar i fotoarkivet har det ändå hänt något.
Så här såg vårt sovrum ut innan vi började vår renovering där
Tapeten var riven på sina ställen då vi flyttat dörrar och kikat hur det såg ut i materialen under.....och det pappspända taket åkte ner med ett brak då maken sågade hål för takstege upp till vinden.
Det där taket har jag tittat på många gånger och funderat på om vi ska måla eller gipsa för ett nytt slätt tak.
Maken tyckte vi skulle måla, jag ville ha det slätt och nu fick ju han bestämma att garderoberna skulle bort......så då var det min tur att bestämma att taket skulle gipsas och målas vitt :-)
Vi rev ut precis allt ända in till brädväggen. Det tyckte yngsta sonen var roligt......han är gärna med och river :-)
.......och efter rivningen var det bara att börja bygga nytt så nu ser det ut så här
På motsatta sidan såg det ut så här innan vi började
Bakom den väggen fanns en igenbommad kattvind till ingen nytta.
Den ytan tar vi tillvara på nu
Mååååånga moment att göra för luftspalt mot taket och isolering......närmare bestämt 5 steg innan vi var här
Då åkte vi och hämtade det nya golvet som ligger där i sina paket och jag såg framför mig hur fint det skulle bli när det var lagt.....ända tills vi kom att tänka på att vi borde fixa alla miljoner pappspikar som satt i väggar och tak för att inte sen riskera att trampa ner dem i det nya golvet.
Vi använder renoveringsgips som ju är ganska tunt och då funkar det inte att ha kvar pappspik med 4 lager papp emellan.
Ni skulle ha sett min min.....jag HATAR sånt jobb!!!
Men med hammare, stämjärn och hovtång blev det jobbet också gjort och jag kunde le igen.....för DÅ kunde vi lägga golv :-)
På hela nedervåningen, i övre hallen och gästrummet har vi tagit fram de gamla trägolven och målat dem i ljusgrått (utom gästrummet som ju inte är renoverat än) men här var golvet tyvärr för skadat för att behållas synligt så det blev nya.
Det har vi nu täckt med skyddspapper så det ser inte så fint ut i alla fall......MEN det ligger där :-)
Nu är allt gipsat och klart för nästa moment
......som är spacklande med förstärkande remsor i alla skarvar.....och det är definitivt inte bara en skarv! 
Det här rummet har inte en enda hel gipsskiva, utom de i taket. Det är vinklar på varenda vägg och här var det dessutom en "knix" i mitten av snedtaket som vi var tvungna att behålla.
Om jag hatar att dra pappspik är det inget emot vad jag tycker om att spackla.....och slipa spackel!.....har ni gjort det? 
Det dammet är pest och pina, meeeen det ska göras det också någon dag, bara inte idag......och inte i morgon heller!
Jag har bett maken att vi ska åka iväg några dagar och bara vara. Behöver hämta lite kraft innan vi börjar med det jobbet, så vi packar nog väskorna och drar iväg en sväng i vårt vackra avlånga land.

Kram
Birgitta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar