onsdag 24 juli 2019

Blommande "Stephanotis floribunda" och "Hoya camosa"

Just nu har vi precis en sån där härligt varm sommarkväll som jag har saknat ända sen vi kom hem från Kroatien!.....och jag ska njuta allt jag kan av de varma fina dagar vi verkar ha framför oss :-)

Växterna ute och inne har fått vatten och doftrankorna "Stephanotis floribunda" i vardagsrummet blommar som aldrig förr!
Jag är känslig för dofter, men doftrankans blomdoft tycker jag är helt ok, och de doftar ju bara på kvällarna......som nu :-)
Alla mina växter har gott om jord i stora krukor eftersom jag är så dålig på att vattna.
Vattnar hellre mycket och sällan än lite och ofta.
Med stora krukor och gott om plats brakar växterna iväg i storlek och just doftrankorna slänger iväg sina långa tentakler och börjar klättra i allt de får tag i......som gardinerna till exempel
Den här långa stängeln hade greppat tag i gardinkappans hållare när vi var i Kroatien och jag hade inte hjärta att nypa av den när den var proppfull med blomknoppar.
Den får väl klättra där tills blommorna ramlar av så får jag ta ner den sen för helt fritt får den inte härja :-)

En annan växt som är jättefin med sina tjocka mörkt gröna blad och vackra blommor är porslinsblomman "Hoya camosa" som står i hallfönstret.
Den vi har är ett skott taget från min svärmors stora porslinsblomma som klättrade uppe vid taket i nästan hela deras matrum då de bodde i hus
Jag försöker hålla den här i styr, men den skickar också iväg långa tentakler.......och så blommar den
Blommorna är ju så vackra! Tjocka vaxartade i stora klasar, och doftar gör de......eller nej, de doftar inte......de stinker!
De avger också sin lukt så här på kvällen och när jag nu sitter i vardagsrummet mitt i den goda doftrankedoften kommer det ibland stråk av porslinsblomme......stank från hallen.
Jag har övervägt att klippa bort alla blommor, men det kan man väl inte göra?!
Jag kan det i alla fall inte så det är bara att stå ut den tid det varar och glädja mig åt att den i alla fall verkar må bra eftersom den blommar så mycket och så länge :-/
Sommarkram!
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Min Hoya blommar i köket, jag tycker nog inte att den stinker men doften påminner om honung. Dessutom droppar det klibbigt från den så även det känns lite "honungslikt":)
    Vackra blommor du har!
    Skorpan

    SvaraRadera
  2. Dessa växter alltså! Trogna och pålitliga gröningar! Länge sedan jag hade en doftranka men porslinsblommor har jag flera som slingrar sig runt gardinstång och i tak. Jag har en sort som heter Hoya pubilalyx. Haft dem i många år, de härstammar från en moderplanta som tagit skott från undan för undan och många av mina vänner har fått sticklingar. Den dofta gott... men alldeles för starkt! Jag har också tänkt klippa bort blommorn... men det kan man väl inte göra? (;

    Ha sköna dagar i skuggan, för mig är det på tok för hett!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera