lördag 13 juli 2019

Taxinge slott

Har du varit till "kakslottet" någon gång?
Om inte kan jag säga att det är väl värt ett besök, speciellt om du är ett kakmonster. Fast man kan åka dit utan att vara ett kakmonster också  :-)
Jag fyllde år på midsommardagen, den 22/6 och tidigt på morgonen den 24/6 skulle vi åka till Kroatien, vilket var något jag hade önskat mig, så även om jag fyllde jämna 60 år smet jag från allt som hade med fixande av födelsedagskalas att göra.

Jag önskade mig inte ett enda paket till min födelsedag. Istället ville jag att maken och jag skulle fara iväg på en liten kravlös dagstur just den 22/6 och snäll som han är, min make, så uppfyllde han min önskan :-)

Jag fick välja färdväg och vad passar väl då bättre än att ta en födelsedagsfika på just Taxinge slott som går under benämningen "kakslottet" för att de har en helt fantastisk buffé med allt man kan tänka sig av mumsiga bakverk?!
Det var vansinnigt mycket folk där den dagen. Köerna ringlade sig långa på alla ställen, men då fick man å andra sidan gott om tid att fundera på vad man var sugen på att äta och dricka......det fanns ju som sagt var ganska mycket att välja på!
Jordgubbstårta......mums!
.........men nej, jag älskar ju choklad, och speciellt mörk choklad så den här föll jag för :-)
Det blåste kalla vindar den där dagen, men solens värme kompenserade det så nästan alla som var där ville sitta ute och fika så jag kunde ganska ostört tassa omkring och fota den fina inredningen inomhus utan att störa någon
Vi har varit här flera gånger förut eftersom Taxinge ligger mellan Strängnäs och Mariefred vilket inte är speciellt många mil hemifrån oss och egentligen började vår dag i Mariefred, men bilderna därifrån kanske jag visar en annan gång.
Vi strosade i vackra Mariefred förmiddag/lunch, åkte sen till Taxinge på eftermiddagen och avslutade dagen med en god glass vid vattnet i Strängnäs.
En helt perfekt dag!.....och här är hon.....eller jag då på min egen 60 årsdag i grönskan vid Taxinge slottspark :-)
Kram till just dig som kikar in här!
Birgitta

5 kommentarer:

  1. Vilken fin dag du fick. Så mycket godsaker! Men sötast är allt du!

    Önskar dig en fin söndag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Tjusig 60-åring!! Och vilket underbart kak och tårtställe! Man borde åka dit...

    SvaraRadera
  3. Wow. . . vilken eldorado med bakverk! Där skulle jag trivas "kakmonster" som jag är!
    Kanske blir det en tur är ju bara 6 mil från Sthlm!
    Och stort grattis till tjusiga du och välkommen till klubben!
    Trevlig Sommar önskar jag dig!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Låter som ett perfekt utflyktsställe:)
    Grattis och välkommen i klubben som sagt!
    Skorpan

    SvaraRadera
  5. Nej där har jag aldrig varit. Men vilket ställe!! Wow så mycket av både kakor och tårtor! Ett helt perfekt ställe för att fira sin födelsedag!
    Roligt att få med dig också på bild! Du är så himla söt Birgitta, och inte kan man tro att du nu fyllt 60 år!
    Ha nu en fin fortsättning på ditt nya år!
    kram från din exakt lika gamla vän Maria ��

    SvaraRadera