måndag 15 juli 2019

Så blir det!

Först vill jag tacka för alla fina kommentarer efter mitt förra inlägg! Ni är för gulliga :-)
Men nu till något helt annat än 60 åriga gamla tanter och massor av bakverk!

Kommer ni ihåg den där tapeten som kikade fram på väggen i vårt sovrum när vi rev alla ytskikt?
Kanske kommer ni också ihåg att jag sett en liknande tapet från Borås tapeters kollektion "Anno"?
När jag såg den första gången förra året var det bara ett Åååååhhhhh, vilken fin tapet. Den skulle passa i vårt sovrum!
Den heter Foglavik och är nyproducerad efter en 1800 tals tapet som fanns på Foglaviks glasbruk utanför Herrljunga.
Tapeten har förföljt mig i tankarna, men det var svårt att få ihop en helhet som stämde då jag inte ville ha ett sovrum i så mycket brunt.
Efter att ha vänt och vridit på olika alternativ, tittat på både golv och andra tapeter utan att det föll på plats, åkte vi till vår lilla lokala färghandel.....och där landade allt :-)

Den här kombinationen kändes så rätt där golvet plockar upp den gråbruna färg som finns i mönstret på tapeten samtidigt som den dämpar den bruna färgen med att tillföra mer grått.
Vi sätter tapeten som en fond på väggen bakom sängen och målar de andra väggarna med en lugn fin ljust gråbrun färg.
De gamla pardörrarna och den dörr vi har som sänggavel kommer att harmoniera perfekt till det här och den ambivalenta känsla som fanns förut har bytts till en visshet om att det kommer att bli så bra!
I morgon kommer golvet som var beställningsvara. Tapeterna är också på väg och maken har pinnat på med alla skikt som isolerar den gamla kattvinden mot fukt och kyla.

Jag är hos yngsta sonen och hjälper honom måla golvsocklar och dörrfoder. Det är det sista att göra efter renoveringen av hans lägenhet som han köpte för snart 4 år sedan.
Ni vet......de där eländiga listerna av alla de slag som har en tendens att bli kvar som ett dåligt samvete när man kroknat efter alla de stora arbetena.
Sonen hjälpte ju oss att riva sovrummet så det är tjänster och gentjänster, att ta och ge tillbaka :-)

KRAM
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Ska bli så spännande att se! Är säker på att det blir fint!

    Lycka till.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så full i skratt jag blir när jag ser ditt val av färgkombination! Jag har nästan på pricken densamma i mitt kök(!). Där har jag brutit av med grått också och övriga möbler är mattsvarta och jag är sååå nöjd. Det känns varmt och inbjudande och så långt från shabby chic man kan komma:)
    Skorpan; som längtar efter att få se resultatet som jag vet kommer att bli kanonbra

    SvaraRadera