torsdag 8 augusti 2019

Renoveringspaus

Vi har varit iväg tre dagar på en välbehövlig liten minisemester.
Vi tänkte åka till västkusten, men efter att ha kollat vädret som visade att det inte enbart skulle bli blöta bad utan också väldigt blött på land bestämde vi oss för att runda Vättern istället......och vi har haft helt underbara dagar!
Första stoppet blev i Motala där vi packade upp vår fikakorg på en brygga vid vattnet.....alltid vatten i närheten om vi får välja :-)
Sen for vi vidare till Vadstena där vi bokat övernattning på B&B och fick en ljuvligt varm solskenseftermiddag och kväll.
Vadstena är ju så fint med sina stenbelagda gågator, gamla hus, mysigt litet centrum
.......och strandpromenad förbi gamla kulturkvarter med Vadstena kloster som ju har sin speciella historia.
Vi har varit där förut och bott på klosterhotellet så vi hoppade över det den här gången. Vi bara strosade omkring där i kvällssolen.
Jag dras till det gamla, njuter av historia både som berättas och som kan tittas på. 
Går runt med min lilla kamera, förevigar både stort och smått och bara är :-)
Innan vi lämnade Vadstena dagen efter ville jag gå en guidad tur på slottet för där har jag aldrig varit och så var det ju det där med historia :-)
Brukar säga att den mest inspirerande personen kan få det tråkigaste ämnet att bli väldigt intressant.....och vise versa.
Här fick vi tyvärr en guide som var så fint klädd i sina renässanskläder, men såååååå tråkig i sitt upplägg att vi till slut bara längtade efter att turen skulle ta slut!
Vi orkade faktiskt inte ens gå turen till slut utan avbröt och åkte vidare mot Gränna.

Det ösregnade när vi åkte, i Gränna sken solen och det var korvstoppat med folk på gatorna. Gränna har vi vandrat gata upp och gata ner, sett polkagristillverkning och André museet så vi valde att åka vidare till Taberg utanför Jönköping.
Här klättrar man uppför och uppför och uppför ända tills man kommer till ett litet mysigt matställe högst upp på toppen med vidunderlig utsikt åt alla håll :-)
Därifrån styrde vi vidare mot Hjo där vi bokat nästa boende.
Hjo är ju också en sån där liten stad som jag lätt tar till mitt hjärta. En stad att bara strosa i och vi hade tur med vädret under våra dagar. Det regnade när det inte gjorde något att det regnade och så sken solen där emellan. Perfekt!

Hjo är en gammal kurort där kommunen varit mån om att bevara den gamla miljön och att gå bland sekelskiftesvillor där det ena huset är finare än den andra är som ett enda ååååhhhhhh och tiiiiitta sååååå fiiiint. I alla fall från mig :-)
Sen är det också något speciellt med att ha vatten nära, att strosa vid vatten och bara låta blicken vila.
Här finns också en jättefin park med lummig grönska som gjord för romantiska promenader <3
Jag skulle kunna bombardera er med bilder, men väljer att ta ut russinen ur kakan så ni inte ledsnar totalt :-)
Från Hjo åkte vi till Kristinehamn för jag ville besöka den unika butiken "Lev vackert" och på hemvägen blev det några stopp på loppis, god mat och fika vid vattnet.
På ett stort loppis i utkanten av Örebro köpte jag ett litet medfaret bord i behov av mycket kärlek. Det ska jag visa er framöver......och så måste jag mannekänga lite och be maken fotografera så ni får se vad jag köpte i Vadstena.
Det var något jag föll totalt för, dyrt som attan, men i reatider var maken så försigkommen att han fint frågade om det inte var rea även på den artikeln. Butiksägaren var så snäll att hon gav 30% rabatt (trots att det inte var en reavara) vilket gjorde många hundralappar på priset.

Så......jag har fått allt på vår resa och mycket mer därtill.
Maken brukar säga att om han har en glad fru blir också han glad så vi är glada båda två :-)
Får se hur länge det varar när vi ska börja spackla sovrum.

Kram till er alla!
Birgitta

3 kommentarer:

  1. Skönt med en break från allt arbete! Verkligen pittoreska små städer o byggnader ni besökt sådana dras jag oxå till! Visste inte att dom även hade en butik som heter "Lev Vackert". . . deras bok är ju jätte fin!
    Ja trist guide kan ju förstöra hela visningen. . . guiden ska ju vara halva nöjet och inte bara stå och mala o mala!
    Nu ska jag läsa dina renoveringsinlägg som jag missat!
    Önskar dig en fin helg!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Så underbart det låter med denna tripp! Jag har huset fullt med djur så en tripp för mig får lov att stanna vid en dagsutflykt men det är trevligt det med. Det är behövligt att få se och uppleva andra miljöer, speciellt om man tillbringar all tid hemomkring.
    Tack för fina bilder, jag har fina minnen från Motala och Vadstena:)
    Skorpan

    SvaraRadera
  3. Ni är så kloka som tar er tid att fara iväg sådär. Vadstena och dess omgivningar är verkligen vackra!
    Spackla är inte kul men tänk så bra det blir när det är klart och man är nöjd att man varit noga.

    Ha fina dagar med många pauser!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera