söndag 4 augusti 2019

Renovering nr 2

Igår skrev jag att vi växlar mellan renoveringsjobb här hemma och renovering på vår Dalagård.
Gården köpte vi 1:a januari 2006 och satte fart med att stabilisera boningshuset ända från grunden eftersom det fanns ruttna bottenstockar som gjorde att hela golvet bågnade och huset började luta.
Huset fick en ny veranda och min morbror byggde ett nytt uthus eftersom det gamla höll på att rasa ihop.

Då satte jag upp en 10 års renoveringsplan, men hade inte räknat med att vi under de åren skulle renovera vårt dåvarande hus för att sen sälja det, jag skulle starta eget företag, vi skulle flytta till vårt nuvarande renoveringsobjekt och båda sönerna skaffade sig renoveringsjobb där vi var och hjälpte till.
De där 10 åren försvann och jag lärde mig att aldrig sätta upp några tidsplaner. Saker och ting blir färdiga när de blir färdiga. Enkelt! :-)
Sist vi var till vår gård målade jag de gamla pardörrarna som vi tog tillvara på från den gamla verandan.
De är ganska spruckna och medfarna, men jag älskar dem!
Det gjorde stor skillnad att få bort den gamla flagnade färgen och få dem så här fina igen.
Maken fixade fönstersmygar medan jag höll i målarpensel och växlade mellan dörr och panelmålning.
Kommer ni ihåg att verandan såg ut så här inomhus i våras?
För att sen bli klädd med pärlspont....
......och nu är det vitmålat!
Det tar sin tid med kvistlackande, grundmålande och slutmålning i två omgångar.....och det gäller att hålla reda på vad det är man målar.....och vilken färgburk man tar!
Jag skulle slutmåla panelen med en sista omgång lackfärg.....tog en snabb titt på färgburken och läste "lackfärg", öppnade burken och satte igång att måla.
Efter en vägg tyckte jag att färgen täckte dåligt och läste etiketten en gång till. 
Där stod det "lackfärgsgrund"!
Maken trodde undergången var nära när jag bara skrek rent ut av frustration.....inga fina ord kan jag lova! :-)
Det var ju tillräckligt att måla utan att behöva göra om sånt som redan borde ha varit färdigt!!!
Men, men, det var bara att ta nya tag. Det blev klart till slut :-)
Nu ska jag komma ihåg att panelen är färdig men fönstersmygarna är bara grundmålade.
Nästa gång ska vi ha med oss foder till dörrar och fönster......och välja rätt färg i rätt ordning!
Köksdelen har också fått färdigmålad panel, men där gick det inte att fota för all bråte som står i vägen. Lite fint vill jag ha det här på bloggen :-)

Maken tog med tjocka spontade brädor som fanns i mellanväggen till kattvinden vi rev i sovrummet och började göra trappor av dem. Återvinning är billigt och bra!
Ni anar inte vad skönt det ska bli att slippa hoppa upp och ner på de där vingliga betongklumparna vi hittills haft som trappor.
Det är berg utanför alla dörrarna och inte så lätt att få till ett jämnt underlag.....men det här kommer att göra stor skillnad!
Nästa gång hoppas jag hinna måla även de här pardörrarna som sitter på det nya uthuset.
Det är faktiskt innerdörrarna till de pardörrar vi har hemma, som ska upp i vårt nya sovrum. De här....
De satt en gång i den gamla snickeriverkstaden som nu håller på att rasa ihop. Vi tog tillvara på dörrarna innan byggnaden blev så sned att den skulle ha tryckt sönder dem om de fått sitta kvar.
De har varit vackert ockragula en gång tiden, men av den färgen fanns inte mycket kvar vare sig på de yttre eller de inre dörrarna.
Det ena paret får nu vara naturella, bara linoljade, och det andra paret blir likadant grå som verandadörrarna.

Då vet ni lite vad vi håller på med när vi renoverar både här hemma och på vår Dalagård :-)

Önskar er en fin söndag!
Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Jösses så ni håller på! Nu tror jag nog det blir lite mycket på samma gång? Men fint blir det och första bilden trodde jag var tagen på min veranda till mitt förra boende i Vårt röda hus, så snarlika!

    Jobba inte ihjäl er nu.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. ... kolla länken!

    http://vartrodahus.blogspot.com/2011/10/pardorrarna.html

    SvaraRadera