fredag 19 februari 2016

Fredag!

Jag kände för att börja den här dagen med ett blogginlägg och gick ett varv i vårt hus för att hitta något fint att fota.
Visst har vi många fina saker.....men det som slog mig på min runda var frågan....Hur i sjutton kan det bli sååååå stökigt och skitigt i ett litet hus på 82 kvm med bara 2 inneboende personer?????!!!
Jag kan ju inte visa helhetsbilder så ni sätter morgonkaffet i halsen, därför får det bli några väl valda delar där jag strök av det värsta dammet först :-)
Förstår plötsligt varför jag kände för att blogga istället för det jag egentligen vet att jag borde göra.....röja, städa, tvätta, damma!
Jag vet också varför jag inte gör det.
Det känns helt meningslöst!!!!
Det är inte alls länge sedan jag tillbringade 2 hela dagar med att städa hela huset.
Jag plockade iordning, bäddade sängarna, dammade och dammsög och tyckte det kändes så bra att ha ordning (så gott det nu går med ett hus under ständig renovering).
Sen började maken gipsa väggarna i det blivande badrummet.....
Vi har inga dörrar att stänga in till det rummet för dörrkarmarna är inte fastskruvade. 
Rummet gränsar till alla rum på ovanvåningen OCH det öppna trapphuset till nedervåningen.
Ni som har renoverat vet att putsdamm inte stannar på den yta där man putsar.....den yr omkring precis ööööööver allt!!!
Det behövs ju heller inte bara en liten beskedlig hammare och några spikar för att renovera.
Näääää, här ska det in hela arsenalen av skruvdragare, 10 förpackningar med olika skruvar, både manuella sågar och eldrivna sådana, vinkelhakar, vattenpass, stegar......antar att jag inte behöver fortsätta.....ni kanske vet :-)
Vi kommer knappt fram i hallen på övervåningen där vi måste gå för att kunna lägga oss i våra egna sängar till natten!
Jag har ingen städmani, och jag vet att det går ganska fort att åtminstone åstadkomma viss ordning på ytan i fall någon plötsligt skulle ringa och säga "Vi kommer förbi en snabbis och hälsar på".
Ringer man inte före utan bara står utanför vår dörr och knackar på säger vi "Men vá roligt att se er! Här finns det sockor att ha på fötterna och så hoppas vi att ni inte har dammallergi!"

Ha en mysig fredag och en fin helg!
Kram
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Jag vet precis hur det är att leva i byggdamm och allsköns bråte. Men håll ut!!!/Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ni bygger ju också badrum så jag förstår att du förstår!
      Idag sitter vi och ånkar över om vi ska gå ut o kapa vårt gigantiska päronträd, gipsa klart den sista lilla biten i blivande badrummet, åka till Västerås o inhandla ännu mer grejer att snubbla över, sätta upp dörrarna.....eller bara bli sittandes i soffan och drömma om helt andra saker. Just nu verkar det som om vi har valt det sistnämnda :-)
      Ha en fin lördag Lilla gummann!
      Birgitta

      Radera
  2. Hahaha,det var en målande beskrivning som jag lätt kan känna igen mig i:)
    Undrar själv alltid varifrån allt damm o kladd kommer ifrån, men brukar skylla på husdjuren...
    Dessutom tycker jag att det är ganska skönt om folk bara "ramlar in" utan förvarning - då slipper jag stressa med "förberedande städning" hahaha
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju alltid hoppas att folk kommer för att hälsa på oss och inte för att stryka med vita handskar över möbler och lister för att se om vi har städat :-)
      Numera väljer jag mina strider och städar när det verkligen behövs och när det känns vettigt att göra det. Helt bortkastad tid är det att städa om man sekunden efter ska putsa gipsväggar eller skrapa trappan där färgskrapet har en förmåga att leta sig in i springorna, ramla ner i vårt lilla toalettutrymme och lägga sig som en knastrig hinna över allting.
      Nåja....det ordnar sig det med en dag!
      Kram
      Birgitta

      Radera