söndag 7 april 2024

Vårens blommor

 Ute sköljer regnet bort den sista snön som kommit och enligt väder appen är det inga fler minusgrader i sikte framöver.....och därmed förhoppningsvis ingen mer snö heller!

Hos oss är det än så länge bara vintergäck och krokus som blommar, men många andra lökväxter står i startgroparna med blad som tittar upp som små spjut. Den absolut finaste av dem alla är kungsängsliljorna som jag vårdat ömt under de drygt 10 år som vi bott i vårt lilla röda hus.

De fanns här redan då vi flyttade hit, men förde en tynande kamp mot gräs och ogräs som hotade att kväva dem. De har formligen exploderat i mängd sen jag befriade dem från gräset och tittar nu upp på nya ställen där de inte funnits förut. Så roligt!

En annan kär växt är den dubbla vitsippan. 
Det växer såna i vår grannes trädgård och jag hade aldrig förut sett en sån här dubbel sort så grannen var så snäll och grävde upp två små plantor som jag med all kärlek grävde ner i halvskuggan i rabatten utanför huset. Väntade sen spänt året därpå för att se om de hade klarat sig och det hade de!

Jag fick sen några plantor till av vitsippan och sakta sprider de sig och påminner mig nu om vår fina granne som lämnade sitt jordeliv förra sommaren. 

Vår trädgård är som vackrast i maj/juni och det finns så många minnen även i alla växter!
En del fanns här redan då vi flyttade hit. Planterade av Olle och Gun som bodde här förut.....och till och med planterade av de första ägarna Per-Erik och Matilda. 

Bara det är ju en gåva, att känna till husets historia, människorna som bott här och vilka växter som finns kvar från deras tid. Vårt hus fyller ju ändå 100 år 2029!

Ha en härligt fin söndag!
Kramar
Birgitta






2 kommentarer:

  1. Tänk, jag har haft tre trädgårdar genom livet men aldrig haft någon kungsängslilja. Ändå tycker jag så mycket om dem! Så fascinerade med sitt distinkta rutverk. Så roligt för er med husets och trädgårdens historia. Och jag vet ju hur fint ni bevarar den.
    Underbara vitsippor också!
    Önskar dig en härlig vårvecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag beundrade de här kungsängsliljorna redan då Olle och Gun bodde i vårt lilla röda hus, och vi bodde tvärs över gatan. Försökte sätta några lökar där, men det är helt olika jordmån på de här olika tomterna så i den hårda lerjord vi hade där ville inga kungsängsliljor växa. Men.....nu får jag vårda de vackra rutiga klockorna som så troget kommer varje vår :-)
      Helt underbart väder har vi haft idag.....sol och +18 grader och jag välkomnar verkligen det!
      Fina dagar önskar jag dig! Kramar
      Birgitta

      Radera