fredag 12 april 2024

Så får det bli

 Nu har jag bestämt mig......det blir inget odlande i år

Det betyder att jag inte behöver städa växthuset så noga som jag brukar göra......inte diska en massa krukor och hinkar heller. Yyyyyyeeeeeiiiiii.

Den stora vedlåren som skymtar till höger i första bilden sålde vi förra året. Jag brukade ha tomatplantor i stora hinkar i den och den var charmig, men tog mycket plats. Istället för den flyttade det in ett litet bord och två caféstolar. Visste inte om den sittplatsen skulle bli använd, men det blev den!
Det var många gånger som jag gick in och satte mig i växthuset och bara njöt av värmen......och många kvällar då vi grillade och satt ute på nya uteplatsen tills solen försvann och myggen började ina. Då tog vi efterrätten och kanske ett glas likör och satte oss i växthuset :-)

Funderar nu på om vi ska sälja den gamla mangeln också
Den brukar husera pelargoner och andra sommarblommor i gamla lerkrukor. 
Jättecharmig är den......och astung! Plattorna den står på mot vinrankan har sjunkit så mangeln numera står lite på sniskan och jag kan knappt rubba den själv när jag ska rengöra glaset bakom trots att den har hjul.
Kanske någon annan kan se potentialen i den......hoppas det!

I växthuset står också en stor gammal vedkälke som aldrig riktigt har hittat sin plats. Kanske den ska säljas också. Den är i så fint skick så jag har inte velat ha den ute så den blir förstörd.....men i växthuset vill jag egentligen inte heller ha den.

Om både mangel och kälke åker ut skulle jag kunna göra om helt och hållet där inne och istället för att ha det knökfullt av tomatplantor och andra grödor skulle vi ha gott om utrymme till att bara sitta där. Då skulle jag inte behöva oroa mig för sniglar och ohyra, och heller inte behöva samla en massa regnvatten och springa med vattenkannan varenda kväll!

Flera av våra egentillverkade odlingslådor utanför växthuset är så murkna så de knappt håller ihop. 
De får stå i träda i år. Om vi orkar och hinner gör vi nya, annars får det vara. För just det stressar mig också.....att plantor och fröer snart behöver komma i jorden och då måste de nya odlingslådorna vara färdiga och fyllda med näringsrik jord. 

Det i sin tur betyder att vi inte får några solvarma tomater att stoppa direkt i munnen, ingen egen potatis eller andra egna grönsaker till sommarmaten.....men det får vara så. 

Jag har snart klippt bort alla torra fjolårsstänglar från perennerna, de sista löven har de starka vindarna sopat iväg och än har inte ogräset börjat växa så jag har en liten lucka att samla energi på. Och är det inte lika fint i trädgården som det brukar vara så funkar det också.

So far so good! Bestämt i tanken, nu ska det till praktisk handling.....eller inte handling. Hur var det nu med den där tulipanarosen??? :-)

Vår lokala Pizzeria får laga vår kvällsmat idag. Jag ska duka fint och hälla upp ett varsitt glas vin till maken och mig. Inte ens en press att handla och laga mat. Perfekt!

Mysig fredag önskar jag just dig! Tack för att du tillbringar lite av din tid här med mig.
Varm kram
Birgitta







4 kommentarer:

  1. Vet du - det skulle kunna varit jag som skrev denna text. Känner igen mig på pricken! Vi lät bygga ett lusthus där jag såg mängder av vackra blommor prunka. Det gjorde det också, iaf de första åren. Numera sitter vi lika gärna där med en bukett ängsblommor på bordet, något smarrigt på tallriken och ett glas vin intill. Minst lika (om inte mer!) mysigt. Borta är alla måsten och krav och steglitsen trivs i vår "trädgård". Som en granne uttryckte det; "Steglitsen trivs där det är lite kvistar och bös" :):)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha.....då vet jag varför det har vimlat av steglitser vid vår fågelmatare den sista tiden! De har funnits här förut också, men inte i den mängd som varit nu :-)
      Och så roligt att du känner igen dig i min text! Utifrån det du har skrivit i dina kommentarer känns det då som att jag är på rätt väg med att sänka kraven på mig själv. Jag är ju min egen chef så det är ingen annan som höjer ribban åt mig, det gör jag så bra själv, Men, om jag kan höja ribban kan jag också sänka den. Det borde rimligtvis vara lika lätt åt båda hållen.....eller?! :-)
      Ha en jättefin lördag kväll Skorpan! Kramar
      Birgitta

      Radera
  2. Det gör du helt rätt i . . .kan var skönt att sänka ribban och hoppa över allt vad odling heter och bara njuta i det nu möblerade växthuset istället. . .!!!
    Vilken mysig mangel och en vedkälke låter ju spännande . . säkert många som nappar på det!
    Ha en fin söndag (hoppas ni har bättre väder än oss. . .för här ösregnar det)!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer absolut att sänka ribban. Hur lågt den hamnar återstår att se :-)
      Vi har inte ett dugg bättre väder. Regnet smattrar på fönsterrutorna, men det känns ok ändå. Tar kanske plats vid symaskinen och fixar en kjol som ska anpassas efter mina midjemått, eller så fortsätter jag läsa boken jag började på i förrgår. Blir bra vilket som :-)
      Ha det så bra trots regnandet! Kramar
      Birgitta

      Radera