fredag 1 september 2023

"Ny" soffa

Äntligen fick vi några dagar med solsken! Fort som attan packade vi bilen och åkte till vår Dalagård så gräset blev klippt och jag kunde både måla lite och fota :-)

Vi har nämligen blivit med lite "nya" möbler då en vän fick en soffa och ett bord som hon inte behövde. Hon skickade dem vidare till mig för jag visste direkt att de var som gjorda för vår Dalagård!

Visar soffan idag som jag först tänkte skulle bli så fin i rummet istället för soffan i furu vi har där nu, men så tittade jag på den skruttiga soffan på verandan och tänkte om. 

Den må se fin ut på bilden gömd under lager av tyg, ett löst förskönande krön på ryggstödet, filtar och kuddar, men jag var tvungen att täcka den varje gång vi lämnade gården för solen blekte tyget och de små mössen som tar sig in åt hål lite varstans på dynorna och använde sittmadrassen som toalett.....Bläääää!

Förutom det var jag dessutom trött på det röda överdraget så ut åkte den......

......och in (på millimetern) baxade vi den "nya" träsoffan. Perfekt!

Den är i bra skick även om jag inte riktigt förstår varför lacken ser ut som om den lagts på bitvis och sen tillåtits att liksom bara rinna ut.....men, jag tycker om den preciiiiis som den är :-)

Den harmonierar så fint med stolen och symaskinsbordet mitt emot.....

.....och det lilla skira vita bordet byttes mot ett robustare skåp där tvättfat och kanna fick bättre med plats

Ska leta på loppis efter nya kuddöverdrag ....för det behövs kuddar och filtar både för sittkomfort och som mysfaktor även om jag får plocka undan allt så inte mössen åter igen har kalas och toalett där när vi åker därifrån. Så roligt ska de inte få ha det!

Nästa gång ska jag visa det runda bordet som följde med soffan....men nu önskar jag er alla en riktigt skön helg.....den första i september månad.


KRAM
Birgitta




 

2 kommentarer:

  1. Inte kul att få påhälsning av mössen som knaprar här och där och lämnar visitkort! Hoppas det blir bättre med den "nygamla" soffan som passar in i er fina Dalagård. . .och att loppa kuddöverdrag blir nog inte så svårt. . .brukar ju finnas på alla loppisar!
    Ja efter regn kommer solsken. . .!!! :-) Bara att njuta denna vecka!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mössen hittar tyvärr alltid sina vägar att ta sig in så det får vi bara acceptera, men den här soffan har inga fasta överdrag, som den förra, så det blir lättare att tvätta eller byta ut om det skulle behövas.....och ja, kuddöverdrag finns det gott om på loppis :-)
      Ha det så bra! Kramar
      Birgitta

      Radera