söndag 24 september 2023

Åland

 Vi har haft några fantastiskt fina dagar på Åland tillsammans med min kusin och hennes man.



De bor i Helsingfors och tog Viking Line från Åbo till Mariehamn medan vi samma tid åkte från Stockholm till Mariehamn och så sammanstrålade vi för att gemensamt åka till den bokade stugan som låg så vackert precis vid havet på Ålands norra del.



Vi har gjort såna här resor tillsammans flera gånger förut, men nu var det många år sen sist.
En förmiddag regnade det annars hade vi helt perfekt väder för både fiske och utflykter.

Vi har promenerat på Getaberget och i stugans vackra omgivningar, men också besökt Castelholms slott...... 




........hembygdsmuseet intill slottet med en av Ålands spektakulära midsommarstänger som alltid fascinerat mig......och så åt vi " Ålandspannkaka med krikonsylt". Den borde jag ha fotat för det var ett litet konstverk....men si det gjorde jag inte :-)



Vi besökte Finnströms kyrka som är en av de äldsta stenkyrkorna på ön. 
Där tände vi ett ljus för alla dem som inte längre finns med oss.....






......innan vi drog vidare till Stallhagen där de säljer egentillverkad öl och där det på gården står en helt gigantisk öltunna!

Vi hann med mycket på våra knappt fyra dagar.....även att äta stora abborrar som drogs upp ur havet, röktes och som vi sen satt och petade tyyyyyysentals ben ur. Tur att vi hade potatis, god sås och sallad till för annars hade vi nog fortfarande varit hungriga när vi lämnade bordet. 

Det var Åland i september. Nu pratar vi om att åka dit igen till nästa år, men då kanske det blir i slutet på april då det går att fiska öring. Jag gillar inte att fiska.....men jag vet två män som gör det.....och jag äter nog mycket hellre öring än abborre om jag får välja :-)

KRAM
Birgitta













4 kommentarer:

  1. Att starta upp gamla traditioner är väl roligt! Vilken trevlig tur. Har bara varit till Åland och vänt, som tusentals andra gjorde stup i kvarten "förr i tiden" Hade gärna stannat ett tag i en liten stuga.

    Må gott denna sista vecka i september,
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker på alla gånger då jag åkt fram och tillbaka med de här båtarna för att ta mig från A till B. Kors och tvärs från Kapellskär till Nådendal, från Stockholm till Åbo eller Helsingfors, från Stockholm till Mariehamn. Varje år då jag var mindre och ganska ofta även när jag blev vuxen......mååååånga resor har det blivit :-)
      Åland är vackert och det är lätt att hyra en stuga via Airbnb. Åk dit om du har möjlighet!
      Varma kramar till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Så vackra bilder och vad härligt med några dagars avkoppling! Dit åkte man ofta på konferensresor men det var ett tag sedan nu!
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så vackert ljus där på Åland lite senare på dagen så det blev många bilder :-)
      Såg konferensgäng även nu på båten både dit och hem så det är nog poppis även idag.
      Allt gott till dig! Kram
      Birgitta

      Radera