torsdag 14 september 2023

Cissus Striata

 

När jag för flera år sedan köpte en dvärgcissus placerade jag den på vardagsrumsbordet där den höll på att dö första vintern....det blev lite för mörkt för den. Men, den repade på sig när vårsolen började lysa in genom fönstret.....för att återigen nästan stryka med när vintern kom.

Så den fick flytta till hallens lilla svarta kommod där det är lite ljusare och OJ vad den har växt den här sommaren!
Den lilla taniga plantan är inte längre speciellt tanig utan formligen väller över krukan, klättrar upp på spegelkanten och hänger ner på golvet så jag får fånga grenarna och lägga upp dem så inte dammsugarmunstycket suger i sig dem :-)
Den pryder sin plats!



KRAM
Birgitta






6 kommentarer:

  1. Wow, vilken växtkraft! Måste trivas i ditt hus. Mina har torkat bort efter ett tag, troligen för torr luft i min tidigare varma lägenhet? För mellandottern har en som överlevt vintern i flera år och hon bor som du. Jag kanske skulle prova igen? Kan ju få ett skott av henne till våren.
    Så fin kommod och spegel den bor hos.
    Önskar dig en fin septemberhelg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova igen Eva-Mari. Din nya lägenhet borde vara perfekt för en cissus.....och balkongen också på sommaren! Och visst samsas vår cissus fint med den svarta kommoden och spegeln som maken byggde av brädor och rostiga hörnjärn från vår Dalagård :-)
      Ha en mysig fredag och kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Vilken växtkraft. . . och vilken tur att du flyttade den! Mina har svårt att trivas i min soliga lägenhet utan får sättas ut på balkongen för att överleva!
    Trevlig Helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cissusen är ju lite kinkig när det gäller sol och luftfuktighet.....och dessutom behöver den ju (tydligen) lite plats att bre ut sig på :-) Vi har ett hus med många söderfönster så att placera den i ett fönster går inte, men i hallen får den tydligen lagom med ljus. Luften är ju också annorlunda i ett hus med självdrag mot en ventilerad lägenhet, men det är bara att prova igen. Plötsligt kanske du hittar det optimala stället för en cissus!
      Önskar dig en fin fredag och helg! Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Underbart! Har noterat denna på min vill-ha-lista:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den fin! Gillar växter med tunna skira blad, adiantum är en favorit.....liksom plättar i luften och hemtrevnad, men jag är inte världens bästa på att vattna så de måste ställas strategiskt så jag kan peta ner ett finger i krukan då och då och känna efter om det är dags att vattna. I hallen står cissusen bra för där passerar jag oräkneligt antal gånger varje dag :-)
      Ha en fin helg Skorpan! Kram
      Birgitta

      Radera