måndag 11 september 2023

Kockums emalj

 

Utan att jag egentligen planerat det har jag lyckats få ihop en hel samling med Kockums emaljsaker i serien som är ljust gul med grön kant.

Det fanns en del Kockums saker på vår Dalagård när vi köpte den. Mest av den här ljusgula serien med grön kant, men också saker i vitt med blå kant, ljusgult med svart kant och rött med svart kant.

När vi köpte vårt lilla röda hus i Strömsholm fanns det också där kvarlämnade Kockums saker så min samling blev större.
Jag har bara köpt en enda sak själv och det är kannan med lock.....allt annat har liksom bara kommit till mig :-)

Tycker så mycket om de här emaljerade sakerna, men börjar inse att jag inte kan spara på allting. Nu har de fina sakerna stått undangömda år ut och år in i en mellanpassage till jordkällaren. Där kommer de absolut inte till sin rätt! 
Det bästa vore att sälja, men jag vet inte om jag är riktigt redo att skiljas från dem. Det protesterar i mitt inre och jag lyssnar.....just nu i alla fall :-)

Ha en fin måndag kväll!
Kram
Birgitta


3 kommentarer:

  1. Jag kan tipsa dig om ett trevligt instagramkonto där man har ett rum fyllt med Kockum:)
    Sök på guja62
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Skorpan.....när jag kikade in på guja62 kunde jag bara konstatera
      1. vet inte om min samling ens kan kallas en samling om man jämför
      2. fastnade på instagram i en halvtimme och skrollade runt på allt som visas på det kontot
      3. inser att det finns så mycket samlarsaker som jag inte har en susning om.....inte bara när det gäller kockums emaljsaker :-) Tack för tipset och kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Hahaha, ja det är lätt att fastna. Har man tre av samma räknas det som en samling:)
    Skorpan

    SvaraRadera