söndag 30 juli 2023

Fönster

 Fönstrens utformning gör så mycket för intrycket på ett hus!

Vårt hus har från början haft precis likadana fönster som vår Dalagård.....spröjsade enkelfönster med innerbåge. Tyvärr byttes de ut på 1980 talet till modernare 2 glasfönster med löstagbara spröjs. 
Så klart väldigt praktiskt när fönster ska putsas, men fästena till spröjsen gick snart sönder och fönstren blev spröjslösa. Det är som att husets "ögon" nu saknar sin make up.

Vi funderar på hur vi ska åtgärda det. 
Ska vi sätta dit lösa spröjs igen? Eller ska vi limma och kitta in spröjs så det i alla fall ser mer genuint ut på de yttre rutorna? Det lutar åt det senare.....och så funderar jag på att måla fönstren i samma grågröna linoljefärg som användes på uthusens dörrar. Vad tror ni om det? 
Tror att spröjsade grågröna fönster skulle ge en helt annan karaktär till vårt hus!

Förra hösten tog jag hem två gamla omålade fönsterbågar från vår Dalagård och satte in på badrumsfönstrets insida. Kompletterade med saker i naturellt trä och vips blev intrycket ett helt annat än förut! 

Känns så hemtrevligt när det lyser under mörka kvällar. Så......spröjs ska det vara på våra fönster, check på det! Så återstår "bara" att bestämma hur de ska göras och vilken färg fönstren ska få på utsidan.
Får suga på den karamellen under vintern för nu är det fortsatt veranda bygge som gäller och INTE att spröjsa fönster :-)

Söndags kraaaam till dig från mig!
Birgitta








4 kommentarer:

  1. Nu har jag bytt webbläsare så nu kan jag kommentera hos dig ingen utan krångel. Skönt!
    Såklart husets fönster ska ha spröjs! Och med grågrön färg så blir det fint, tror jag också.
    Snygg fotogenlampa där i fönstret.
    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid så roligt att få några ord tillbaka på ett inlägg så TACK Eva-Mari för alla dina kommentarer och så skönt att du nu kan kommentera utan krångel.....för jag har förstått att det krånglat ibland!
      Fotogenlampan är verkligen fin och tänk att jag fyndade den på auktion för 100 kr! Fast det är ganska många år sedan nu. Gammal, men i så bra skick och fullt fungerande om man skulle vilja tända den.
      Önskar dig en fin vecka! Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Ja spröjs skulle förändra karaktären på hela huset. . .och varför inte diagonala kryss som är så snyggt! Men jag skulle nog behålla den vita färgen!
    Det tål att tänkas på under hela vintern. . .!!! ;-)
    Ha en fin dag & vecka!
    Kram


    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har funderat på kryss också.....älskar fönster med kryss spröjs! Men på något sätt känns inte storleken på våra fönster rätt för kryss. De är ganska höga och lite för breda.
      Vi tänker att vi fram över köper list och provar oss fram.
      Jag funderade ju länge och väl på färgval då vi skulle måla om alla uthusdörrar och har inte ångrat en sekund att vi valde linoljefärg grön jord 30%. Målade både fönster och dörr på friggeboden i den färgen och det är så fint. Ger ett mycket mjukare intryck än vitt så jag tror det skulle bli bra, men men, vi får se den dag vi sätter igång med det :-)
      Ha en fin vecka du med! Kramar
      Birgitta

      Radera