tisdag 3 januari 2023

Ljuset!

 

God fortsättning på det nya året alla mina fina bloggföljare!  Januari är här......och ljuset kommer tillbaka!!!
Igår regnade det, i natt kom det ett tunt lager snö och idag skiner soooolen. Så vackert! 

Som alltid får jag lust att vända upp och ner på huset. Städa, rensa och hitta ny energi, men julens ljusstakar och stjärnorna i fönstren ska få vara kvar i alla fall den här veckan. Sen ska jag sätta fart.

Januari är för mig alltid en förändringarnas månad, en vändpunkt. Inte bara det att det nu vänder och blir lite ljusare för var dag som går utan för att jag också växlar tempo i mig själv.
Har haft en period av lugn och funderande, varit lite tillbakadragen och mer med mig själv. Behöver stanna upp då och då och bara vila, komma underfund med nya saker, få andra perspektiv, men nu känns det som om jag har funderat färdigt och är redo att gå framåt igen.

När jag var yngre hade jag svårt för perioderna som manade till mer vila och lugn och ro. Prestationsmänniskan i mig ville fort framåt, det var det som var idealet, att aldrig riktigt stanna upp och hinna ifatt mig själv utan bara ila vidare.
Sen lärde jag mig att det var viktigt att stanna upp, summera, reflektera för att veta hur jag skulle hantera min vardag och vilket tempo jag skulle hålla för att orka. 

Huvudet vill fortfarande ofta mer än kroppen, men jag har blivit lite mer "lay back" i det och tänker att "Det som blir gjort blir gjort och det som inte blir det blir det inte". Huvudsaken är att jag mår bra i det som är. Jag behöver inte göra saker och ting mer komplicerat än så :-)

Njut av din dag!
Kramar från mig till dig.

Birgitta




2 kommentarer:

  1. God fortsättning på dig också! Visst är det underbart när ljuset återkommer. Sakta men säkert. Igår var jag på landet där ingen gatlykta finns, och såg stjärnhimlen i vintermörkret. -15 och fullmåne och så miljoner stjärnor. Helt magiskt och vi påminns om hur små vi är i det stora. En sån himmel ser vi aldrig i stan, bara månen och en och annan storstjärna.
    Visst är det viktigt att reflektera och omfamna sitt liv. Alla har vi fel och brister men det är viktigt att lära sig tycka om sig själv. Det kan man lära sig, framförallt hjälper ålder och därmed ökad klokhet till. Och att ibland klappa sig på axeln och berömma sig själv när man lyckats med nånting man trodde var för svårt eller rent av omöjligt. Och att ge sig tid att inte göra nånting alls! Du har kommit långt och jag önskar dig fortsatt vidsynthet och glädje i vardagen.
    Vinterkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva-Mari <3 Ja, ålder och livets erfarenheter hjälper till för att förstå och kunna hantera! Och det där med magisk stjärnhimmel påminner mig om vår resa till Kroatien när vi satt på terassen till vår takvåning sent på natten och bara tittade upp på den mörka himlen med alla dess stjärnor och just den där känslan av att vi är så yttepytte små i den stora oändligheten!
      Önskar dig allt gott detta nya år med alla dess möjligheter och skickar dig en STOR varm KRAM!
      Birgitta

      Radera