torsdag 29 december 2022

Årets sista dagar

 Sista dagarna på året 2022. Jag har funderat, summerat, tänkt lite bakåt och lite framåt, men mest bara varit här och nu.

Det vackra vintervädret är ersatt av regn och isiga vägar. Såg en rekommendation att gå som en pingvin med fötterna ut och med små steg för att inte slå omkull och bryta sig. Hur kul är det på en skala om man, som jag, vill gå många kilometer?! Nä, tycker inte om de här tvärvändningarna med snö och tö om vart annat, men vad gör man? Inte så mycket annat än att anpassa sig efter det som är så det blir helt enkelt kortare promenader på ställen där det går att promenera utan att använda pingvin steg :-)

På julafton hade yngsta sonen med sig hantlar och gummiband för träning av liten mammakropp.....och ett träningsprogram innehållande övningar från topp till tå som ska avslutas med en "monsterwalk" med gummiband mellan vristerna och gående i så sittande ställning man kan. Väldigt jobbig och effektiv träning, och det är svårt att låta bli att gapskratta för det ser inte klokt ut, och börjar man skratta kommer man ingenstans :-D

Jag har alltid varit en latmask och bara tränat i perioder. Tröttnar aldrig på promenader, men all annan träning är sånt som kommit och gått och styrketräning har aldrig varit någon favvo. Ska ändå ge det här en chans, bygga styrka och smidighet är aldrig fel. Det är också ett överkomligt kort program och jag kan göra det enklare eller mer utmanande beroende på motstånd i gummiband och vikter.

Har också letat fram min gamla bok av Susanna Ehdin "Kok konst för den självläkande människan". 
Under en ganska lång tid har jag känt en önskan om att äta mindre kött och mera grönsaker. Känns som om det är dags att ta itu med det nu och så ska jag också söka inåt i mig själv med hjälp av en bok jag önskat, och fått i present, om ambivalent anknytning. 
Den har legat på vänt ganska länge för jag läser inte en sån bok "bara för att" utan när jag är motiverad att göra det. Verkar som om jag är motiverad till både det ena och det andra nu. Kanske blir ett förändringarnas år nästa år. Vi är ju snart där.....inne i 2023!

Fina dagar önskar jag dig!
Kramar
Birgitta



2 kommentarer:

  1. Promenad og yoga får jammen holde;-) Jeg trener ikke utover det.
    Vi har ikke spist kjøtt på nesten 40 år. Det finnes masse man kan lage fra bunnen som er veldig godt.
    Finfin kveld og klem fra Randi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att man får välja själv vad man vill träna Randi ;-)
      Har ett "eldandnings yoga" program jag tränar och funderar på att ta fram ett qi gong program jag tränat i många år men som också i många år nu har legat på hyllan. Fick ett smidigt hopprep av sonen tillsammans med gummiband och hantlar så jag kan alternera mellan olika träningsformer. Kanske det gör att jag inte tröttnar så fort. Det visar sig :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera