onsdag 7 december 2022

Hyacint

En hyacint vecklar sakta ut sina vita blommor i den gamla såskannan. 

Jag har inga "måsten" till jul, men köper hyacinter och älskar dem.....ända tills de slår ut

Ser på sociala medier hur skålar, tråg och krukor fylls av hyacinter och det är ju bara sååååå fint, men när de slår ut och börjar dofta.......

Jag är känslig för hur saker och ting luktar och tyvärr klarar jag inte hyacinter, inte ens de vita. Det är likadant med syrener. Konstigt egentligen för jag kan stoppa näsan i liljekonvaljer som doftar så starkt och får aldrig nog. Skulle vilja stoppa den doften i en burk för att kunna glänta på locket året om och bara suga i mig. Med hyacinterna är det precis tvärt om. De skulle gärna få vara doftfria för min del, eller möjligtvis dofta bara en aningens minimalt lite.

Fast.....jag köper dem ändå. Blir det för mycket förpassas de utslagna blommorna till växthuset och så köper jag nya lökar i knopp och njuter av dem ända tills de börjar slå ut  :-)

Önskar dig en härligt fin dag!
Kramar
Birgitta


 

2 kommentarer:

  1. Jag hoppar över både julblomma och hyacint men det är mest beroende på katten. . .är ju inte så nyttigt om hon börjar knapra där! Och jag håller med dig. . . doften är verkligen stark!
    Min Amaryllis får stå högt upp och har en svag doft (förhoppningsvis slår den ut till jul)!
    Ha en fin torsdag!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen erfarenhet av katter, men har förstått att de gärna tuggar på växter så typ julstjärna är ju ingen höjdare. Tänker också på en bekant till maken som hade en norsk skogskatt som inte tolererade växter i bästa utkiksfönstret. Där skulle ju han ligga och han var ingen liten nätt sak utan stor, stolt och vacker! :-)
      Amaryllis är alltid som ett lotteri om de ska blomma över till jul, eller vänta tills efter jul med sina blommor. Hoppas din amaryllis behagar blomma precis lagom till jul! Varm kram till dig!
      Birgitta

      Radera