lördag 17 december 2022

Borttappad julstämning

Det är vitt och vackert som ett vykort ute, men jag har totalt tappat bort julfeelingen.....om jag nu ens har hittat den det här året. 

Det är så mycket annat som händer. Bland annat behöver jag åka till Katrineholm för att stötta inför en höftledsoperation på måndag. Det är min mammas make som ska läggas på operationsbordet och även om mamma säger att jag inte behöver komma så VILL jag vara med henne. Ni som följer mig vet att hon blivit så mycket sämre i sin Alzheimer och det kommer säkert att bli en orolig väntan på besked om hur allt har gått och då vill jag finnas där med henne.

Sista julklappen står på tork i köket för vi har hjälpts åt att snickra ihop en skohylla till mamma och hennes make. Ytan den ska stå på är bara 57cm lång och vi har inte hittat någon bra skohylla med så korta mått. Så maken köpte 45x45 regel, sågade till två gavlar, yngsta sonen fixade 10 rostfria rör på sitt jobb och borrade hål i gavlarna och nu målar jag dem vita. Bra teamwork :-)

I morgon ska jag belamra köksbordet och tillverka vackra paket, sen är julklapparna klara. Vad vi hinner utöver det visar sig. Jul blir det oavsett!

KRAM
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Du ska se att julglädjen infinner sig till slut. Bara du får lotsa din mamma genom oron. Ibland måste man ställa sig själv lite åt sidan. Både för sin egen skull och andras. Har man empati och hjärta är det det enda rätta. Och det har du!
    Som du säger... jul blir det ändå. Vare sig man hinner med det man tänkt, eller ej.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, finaste Eva-Mari! Tårarna börjar trilla när jag läser dina ord. Från det innersta av mitt hjärta kommer ett stort TACK till dig <3
      Om allt blir som tänkt fylls vårt lilla röda hus med värme och kärlek några dagar innan jul och jag tror inte att någon kommer att bry sig om det inte är fejat och pyntat. Vi kommer att ha gemenskap, mat på bordet, en gran som tindrar och paket att dela ut. Behövs inget mer än det :-)
      Hjärtlig kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Ingen bryr sig om lite damm i hörnen. . .det borde vara lag på att man ska städa EFTER julen istället. . .!!! Tänk så mycket barr, glitter, papper och snören! Det som betyder något är ju gemenskapen med nära och kära att träffas och äta gott! Så din julfeeling kommer nog att infinna sig förr eller senare när det har lugnat ner sig lite!
    Önskar dig en fin 4e Advent!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha....ja, kanske inte julfeeling direkt, men i alla fall ett lugn, brukar faktiskt ofta infinna sig på juldagen när jag bara kan sjunka ner i soffan, äta rester, mörk choklad, läsa en bok, gå en promenad och inte tänka på något speciellt. Men.....först vill jag gärna ha den där gemenskapen med lite damm i hörnen till julafton :-)
      Nu kör vi sista måndagen innan jul. Ha en fin dag Miranda Maräng!
      Kram Birgitta

      Radera