torsdag 17 juni 2021

Grythyttans Gästgivaregård

Maken och jag har fått vår andra dos vaccin, jag fyller snart år och vi har varit gifta i 36 år 29/6. Vi passade på att fira allt det med att boka rum och middag på Grythyttans Gästgivaregård en bit nordväst om Örebro. Så himla roligt att komma iväg hemifrån en sväng!



 
Jag älskar såna här små ställen med historia. Bara att gå på kullerstensgator och titta på gamla hus och mysiga trädgårdar fyller mig med glad energi :-)



Det var ingen trängsel någonstans....tvärtom ganska öde, men så var det ju vardag mitt i veckan och det är ju inte alla som har det så lyxigt som vi som bara kan dra iväg precis när, och som, vi vill.

Vi checkade in på eftermiddagen i "Skomakaregården".....

.....låste upp den tunga dörren och klev direkt in i hallen klädd med gyllene speglar, lampetter och pendyler.

Vi fick ett vackert hörnrum en trappa upp med mycket ljusinsläpp, storblommiga tapeter, tunga sidengardiner och gamla anrika möbler. Här kunde man dunsa ner i sängen och bara njuta av lugnet.....men innan vi gjorde det fick jag säga till maken att "Vänta, vänta!!! Jag måste fota först!" :-)



Vi fick också en fantastisk fikabricka med lokalproducerad ost, marmelad, vindruvor, jordgubbar, pannacotta, kakor och choklad till valfritt kaffe eller te som vi avnjöt i "salongen" innanför det inbjudande rummet med lite presenttips i själva Gästgiveriet....


.....och här fick vi sitta på kvällen under den vackra lampan medan vi blev serverade en 4 rätters middag utöver det vanliga. Min absoluta favorit blev fryst brieost med knaperstekta bitar av mörk kavring, söta små bitar av aprikos, kompletterande örter och smakrik olja. Jag blir sällan imponerad av mat, men den rätten var bara "WOW"!

 Efter en god natts sömn serverades frukost med allt vi kunde önska oss och jag var behagligt mätt och nöjd  när vi började packa ihop våra saker för att checka ut och åka till Katrineholm för att hämta hem lilla hunden som kinesat hos min mamma och hennes make.

Nu är vi hemma igen och vardagen tar vid några dagar innan vi ska fira midsommar. Det får gå det med även om jag just nu mest känner för att packa om väskan och dra iväg igen. Så mycket roligare att vara på resande fot än att tänka på att storhandla, laga mat, tvätta, städa och vattna trädgård :-)



Ha en fin torsdag!
KRAM
Birgitta













4 kommentarer:

  1. Trippel grattis!!! Så härligt att fira det på Grythyttans mysiga gästgivaregård och Wow säger jag bara. . så lyxigt och fint rum!
    I morgon är jag också fullvaccinerad . . .känns verkligen bra! Nu kanske livet återvänder igen!
    Ha fina dagar! (Här ska det tydligen bli över +30 i morgon)!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fint på Grythyttans Gästgivaregård! Vi valde ett superior rum som var lite mer personligt än standardrummen och det var helt klart värt den lilla extra slant det kostade. Så härligt att du också får din andra dos nu! Det är 2 veckor sedan jag fick min andra dos, men ändå går jag långa omvägar om någon skulle råka nysa eller hosta i min närhet. Undrar hur länge det dröjer innan man slutar reagera så?!
      Varmt är det! Blir nog lugna aktiviteter i skuggan idag.
      Ha det så jättebra och solig kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Härlig resa. Bilden med den randiga tapeten väcker minnen hos mig. Har ett foto där jag sitter på en av stolarna. Tapeten i "erat" rum är underbar, den skulle jag kunna tänka mig i en klänning. Jag har haft svårt att skicka kommentarer till dig - hoppas det fungerar denna gången. Skickade om din spirea men det gick inte. Omfånget på den hade täckt nästan hela min lilla trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr krånglar det med kommentarerna till och från sedan vi bytte till nytt säkerhetssystem. Det krånglar även för mig på vissa bloggar, men är så glad att du envist ändå försöker igen :-) Visst är det fint där i Grythyttan och vårt rum var helt klart värt att betala lite extra för! Måste ta mig i kragen och frisera den där stora spirean. Otroligt vacker när den blommade, inte alls lika vacker nu med hängande grenar och bruna blommor....förutom att vi knappt kommer förbi eftersom plymspirean på andra sidan vårt gångstråk är precis lika stor, om inte större :-)
      Ha en fin söndag Betty! Kram
      Birgitta

      Radera