söndag 23 maj 2021

Knäckig rabarberpaj

 När den där första vårvärmen kom sa det bara POFF i vår pallkrage med rabarber och plötsligt var det hög tid att ta tillvara på de läckra krispiga stjälkarna!

Vi har en gammal sort av rabarber som aldrig blir så där "träig"som en del andra sorter kan bli. Den går att använda ända tills den bara blir ihålig och skrumpnar ihop.....och den liksom bara smälter när man gör något av den. Sååååå god!

Tänkte jag skulle bjuda er på min favorit paj....eller ja, i alla fall receptet på den :-)


KNÄCKIG RABARBERPAJ

500 g rabarber
2 dl havregryn
2 dl strösocker
1 3/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap

Sätt ugnen på 150 grader

Skär rabarber i tunna bitar och lägg i en pajform med höga kanter
Blanda alla torra ingredienser i en bunke
Smält smöret med grädde och sirap i en kastrull och blanda i de torra ingredienserna
Bred ut smeten på rabarber bitarna

Grädda i 40-50 minuter

Servera pajen ljummen med mjukrörd vaniljglass eller kall vaniljsås

Mmmmm......GOTT :-)

Ha det så bra och kram till dig!
Birgitta




4 kommentarer:

  1. Älskar rabarber och bara väntar på leverans från dotter Åsas enorma plantor, gamla sorter som funnits på gården i mannaminne. Jag gör chutney av en del men fryser också in i portionspåsar till vinterns pajer. Men godast är såklart årets allra första! Har också ett favoritrecept men det hindrar inte att prova ditt.

    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, din chutney har jag för mig att du lagt ut recept på någon gång, men du får gärna göra det igen för den skulle jag vilja prova att göra! Tänkte göra rabarbersylt jag hittade recept på också, säkert jättegod till sommarens glassdessert.
      KRAM
      Birgitta

      Radera
  2. Rabarberpaj är så smarrigt. . . ser framför mig när man sitter ute i bersån en fin sommardag och äter pajen med vaniljsås!!! Hmmm!!! :-)
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pajen är lätt att fixa till, men sommardagen i bersån får vi nog vänta lite till på :-)
      KRAM
      Birgitta

      Radera