måndag 27 juli 2020

Veranda

God måndag :-)
Vi har varit en sväng till vår Dalagård och jag har inrett verandan.
Så roligt!
Ställde möblerna på plats och botaniserade sen i uthuset efter lämpliga saker att inreda med.
Även fast jag plockat med mig massor av saker och inrett med hemma finns det ändå en outsinlig källa kvar att ösa ur......eller......outsinlig är den inte, men tillräcklig :-)
Det gamla symaskinsbordet, med sin symaskin som går att fälla ner, har en väldigt sliten yta så mormors vackra virkade duk fick dölja den......och har ni sett så charmiga hyvlar!
Förutom rostig plåt älskar jag också gammalt mjukslitet trä :-)
Det har bott en snickarmästare på vår gård och i den gamla snickarverkstaden fanns massor av verktyg, både stort och smått, när vi köpte gården.
Då, 2006, hade jag en dröm om att göra den där snickarverkstaden till ett museum. Tänk att ha kunnat visa upp en komplett verkstad från slutet av 1800 talet!
Men så fick vi inbrott på gården och även om de gamla sakerna inte var det som stals så försvann min dröm.
Ville inte längre bygga upp något unikt där som sen någon idiot skulle komma och förstöra......så jag började rädda sakerna därifrån istället.......men mycket finns fortfarande kvar så nu plockar jag av det .
Stolen har vi fått av makens syster. Passar perfekt!
 Det var ena sidan, nästa gång ska jag fota andra sidan, men jag saknade lite textil för att göra soffan där lite mjukare :-) Förhoppningsvis får vi tid att åka till vår gård snart igen!
Kram
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Så fint och vilken rikedom du har att botanisera ur! De gamla sakerna har så mycket själ och man önskar att de kunde berätta sin historia.

    Ut och plocka renfana nu! Hoppas nysandet hörde ungdomen till.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Tänk att de fina symaskinerna med underreden av järn är så fina i dagens hem. Jag har två ute året runt. På det ena har vi en marmorskiva och den andra är det en skiva hemsnickrat av mig, av de tidigare verandagolvet. Det är något visst med mjukslipat trä ( som i de fina verktygen du har). Låter fantastiskt med erat hus som bär på en sådan inredningsskatt, men tråkigt att andra tror att det bara är att gå in ett hus som inte är deras. Fy, fy för dessa personer.

    SvaraRadera