tisdag 21 juli 2020

GULT!

Jag är inte så förtjust i gula blommor......ändå har vi en jättestor ruska verkligen GULA blommor i vår trädgård. De står inte direkt diskret till heller utan PRECIS mitt i blickfånget när man kommer in mot vårt hus :-)
Det är en perenn som blommar som vackrast nu, men jag har tyvärr inte lyckats ta reda på vad den heter.
Den fanns i vår trädgård när vi köpte huset och har funnits där i minst 35 år. Det vet jag för vi bodde tvärs över vägen till det här huset i 28 år innan vi flyttade hit och den blommade lika gult varenda sommar. Det gick liksom inte att undgå att se den :-)
Otroligt blomvillig är den, torktålig och väldigt anspråkslös när det gäller skötsel, behöver inget annat än att man klipper ner fjolårsstjälkarna på våren.....och även om jag inte gjorde det skulle den säkert skjuta nya skott i alla fall!

Våra rabatter domineras av rosa, vita, lila och blå blommor, men just den här tiden är det inte så mycket annat som blommar intill den gula perennen så jag har aldrig haft en tanke på att ta bort den.
Trots att jag inte är så förtjust i gult blir jag så oändligt glad åt allt som trivs i vår trädgård.....och den här trivs verkligen så den får lysa där den står :-)
Härligt solgula kramar till just dig!
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Växten ser väldigt fin ut. Vet inte vilken det är, de finns många stjärnväxter men jag har nog aldrig sett en gul tidigare. Blå och vita har vi här men vilda. Bladverket ser också annorlunda och fint ut. Som du säger en gammal växt, kanske är du ensam ägare i landet :) ibland kommer gamla växter aldrig ut på marknaden igen ju. Fin var den. Jag har bara en enda rabatt, eller ett ställe där jag har blommor av alla dess slag som kommer blommar lite olika under sommaren. Brukar aldrig rensa där men i år har jag gjort det. Jag älskar blommor men inte att rensa rabatter :)
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Höstöga heter den växten.

    SvaraRadera