fredag 29 juni 2018

Övre hallen

Jag är verkligen en produkt av "mellanmjölkens land".
Tycker om när det mesta är så där lite "lagom".
När det gäller vädret var det INTE "lagom" med +30 grader, som det var igår......och idag blåser det isvindar! Håhåjaja.....:-D

När jag inte orkade vara ute igår passade jag på att fota i den övre hallen som är färdigrenoverad och färdigmöblerad.
Den vackra handgjorda italienska keramikrosen ligger på en gammal psalmbok som har blomrankor tryckta i guld på försättsbladet. Psalmboken ligger i sin tur på en bibel från 1800 talet som gått i arv på makens sida......och den i sin tur ligger på ett renoverat skrivbord vi tagit med hem från vår Dalagård
Där står också den gamla skrivmaskinen jag fick av en bekant som röjde bland alla sina sparade saker. Sååååå glad är jag över det!
Skrivbordet har jag målat mattsvart och sen sandpapprat på kanterna.
När jag målade makens "morfarsbyrå" med samma mattsvarta färg valde jag att inte ta fram sandpappret.....då.
Nu gjorde jag det för det kändes för perfekt med det helsvarta :-)
Byrån står mot den vackra William Morris tapeten "Seaweed" som jag lätt skulle ha kunnat ha i hela hallen, men jag skulle aldrig i livet ha velat mönsterpassa den i alla skrymslen och vrår! 
Det räckte bra med bara en fondvägg :-)
Jag ska leta efter en gammal svart ram med gulddetaljer som ska få samsas med guldramen som nu står på byrån och ingen av dem ska få några andra bilder i sig utan tapeten ska få bilda bakgrund.
På byrån står också mitt senaste köp.....en kupollampa
Glaset behöver diskas och en sån där härligt stor ljuskälla med synlig glödtråd ska införskaffas. Så mysigt det ska bli att tända den när mörkret börjar falla till hösten!

Här står svärmors gamla vävstolsbänk med tråg från vår Dalagård, och det danska fågelhuset passade så bra intill!
Maken är ute och reglar yttervägg medan jag sitter och bloggar i godan ro.
Borde dra på mig arbetskläderna och gå ut och fixa jag med, men egentligen har jag mest lust att packa väskan och dra iväg på upptäcktsfärd.....precis som de här väskorna säkert har gjort många gånger :-)
Två av dem har tillhört Dalarnas sista gårdfarihandlare som bodde på vår gård tills han dog i mitten på 1990 talet.
Han fyllde dem med allehanda ting och spände fast på sin blåa cykel ända tills han en vinter blev påkörd av en bil och skadade sitt ena ben så illa att han inte längre kunde cykla.
Han var då nästan 80 år och tyckte att hans liv förlorade sin mening efter det.

Nu bor väskorna i vår övre hall tillsammans med makens mormors "amerikaväska" i skinn och makens föräldrars gamla resväska och alla innehåller de pysselsaker som jag kan plocka fram när skaparglädjen får ta plats......men det blir varken upptäcktsfärd eller skaparglädje på det sättet idag...... i alla fall inte just nu!
På med jobbarkläder och ut i snålblåsten!

Önskar er alla en härligt fin dag!
Kram
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Många underbara saker. Handen på hjärtat, skulle gärna vilja överta dom alla.../Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Det är ett gott betyg!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Helt i min smak! Sååå fint ni har det!
    Jag har två liknande skrivmaskiner och tycker om dem så mycket.

    Angående temperaturen så tycker jag nog bättre om när det är lite svalt men med en värmande sol. +30 grader, nej det inget för mig!Jag blir helt slut av värmen, och ska man då dessutom göra något utomhus så blir man ju helt slut!
    Så varmt kan det få vara om man är utomlands och ligger precis vid havet!

    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för beröm Maria :-)
      Precis som du känner jag det när det blir medelhavsvärme.......är man inte vid vatten utan ska försöka göra något medan svetten rinner blir jag också helt slut. Därför ska vi försöka pinna på med målning och uppsättning av panel på husets framsida nu när det är lite svalare. Där är det rent söderläge och om det ska bli över 30 grader varmt under nästa vecka tänker jag INTE befinna mig där!
      Så ingen vilodag idag utan på med målarkläderna :-)
      Allt gott till dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera