söndag 17 juni 2018

Inte vilken låda som helst!

Tänk vad roligt det ändå är att vissa saker får vara kvar och inte bara blir slängda på tippen! Att någon ser värdet i dem även om de inte längre har kvar sin ursprungliga funktion.
Som den här gamla lådan
Jag delade med mig plantor av en gammaldags sort av rabarber som funnits i vår trädgård sen långt tillbaka.....och som tack fick jag den här fina lådan!
Varken givaren, eller jag, har en aning om vart lådan kommer ifrån, men inkilade mellan facken fanns handskrivna små märklappar kvar
Jag är nog lite nördig när det gäller gamla saker för jag tycker sånt här är så charmigt. Titta bara så fint en del av dem är skurna, som en lite bubblig övre kant!

Jag har ett sätteri kast sen förut, men det här är ju något helt annat.
Här är facken så stora att man kan göra små fina stilleben i dem om man vill. Jag kan se en bit spets med en vacker fingerborg och en gammal sytrådrulle av trä......eller små apoteksflaskor i grupp......eller gamla fotografier. 
Här är det bara fantasin som sätter gränser :-)
När jag tog bilderna var facken fortfarande täckta av smuts då lådan stått i ett uthus i åratal, men nu är de rena och fina igen.

Kanske frontens märkning kan ge någon ledtråd för den som känner igen beteckningen C.Z 125.cc.
Det vore jätteroligt att få veta!
Så börjar vi en ny vecka med nya möjligheter......och jag har SOMMARLOV!
Hur lyxigt är inte det......att ha 8 veckors ledighet under den härligaste tiden på året :-)

KRAM
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Jättefin låda! Det ser ut som den tillhört en butik, men vad det varit i lådfacken vete sjutton! Något som inte var allt för dyrt..30 öre, 50 öre verkar det stå på de flesta lapparna.
    Nåt sytillbehör kanske...
    Hoppas du får rätt svar av någon läsare.
    Men du kommer säkert på nåt fint sätt att använda lådan på!
    Kram/ Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är lådan fin! Jag googlade på beteckningen cc och såg att cc kan vara ett "centrum centrum" mått på kopplingar. Så kanske lådan en gång innehöll olika rörkopplingar i en järnaffär eller nåt. Det skulle jag kunna tänka mig! I vår närhet finns en järnhandel med riktigt gammal inredning kvar sen tiden då all handel bedrevs över disk och de har en så häftig köpmandisk full med lådor av olika slag. Kanske den här lådan suttit i en liknande möbel med en massa lådkompisar med olika märkningar :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Jätte fin "bra ha låda". . .kan riktigt se framför mig att knappar har legat i de olika facken. . . men vem vet. . .kan ju lika gärna ha varit skruvar. . .!!! :-) Hoppas någon annan har koll på detta!
    Önskar dig en fin midsommar! (Här blir det tyvärr regnjackan på)!!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle lätt kunna fylla de här facken med knappar!
      Innan vi köpte vårt hus bodde vi ju grannar med de förra ägarna och de visste att jag tyckte/tycker om gamla saker så frun i huset kom en dag över med ett stooooort gammalt konserveringsglas full med knappar som sparats sedan förra sekelskiftet först av hennes mamma och sedan av henne själv. Åh vad roligt det var att gå igenom alla de där knapparna som suttit på kappor, klänningar, blusar och skjortor genom ett drygt århundrade! Jag har själv svårt att slänga knappar, sprättar gärna bort dem om det är något plagg som är för dåligt för att skänka till loppis. Så samlingen växer :-)
      Med eller utan regnjacka önskar jag dig en härlig midsommar!
      Kram
      Birgitta

      Radera