onsdag 28 maj 2014

Målarkläder på!

I helgen var vi och köpte panel till väggen bakom vår vita köksskänk.
Jag hade tänkt måla panelen vit, det hade varit det absolut enklaste, men min vana trogen skulle jag givetvis krångla till det med att istället vilja ha den grå.

Jag tog med mig en bit av tapeten vi satte upp i köket för att se om färgbutiken kunde scanna de grå fälten och få fram en passande färgkod
Jag fick ett förslag på en grå färg, men den var för gröngrå för min smak, så försäljaren hjälpte mig att leta fram en annan nyans som jag tyckte passade bättre.

Så satte vi upp kaklet som skulle vara ovanför spishällen och eftersom det har en varmgrå färg tog jag med både tapetbiten och en kakelplatta när jag skulle köpa färgen till panelen. Då visade det sig att den färg jag valt innan var alldeles för blågrå mot kaklet! Pust, stånk och stööööön!

Jag tackar ödmjukast för att jag fick den mest tålmodiga unge man man kan tänka sig till min hjälp för att hitta precis den där rätta grå nyansen.
Jag tror han gick igenom alla sina buntar med olika färgprover, jämförde både i butikens belysning och i en dagsljusapparat....och till sist enades vi om en ton med både lite gult och rött i för att det skulle passa både tapet och kakel.

Nu blev den lite ljusare än jag hade tänkt mig, men jag var så glad att vi överhuvudtaget hittade en nyans som kändes bra så jag tog den ändå
Maken kapade all panel och jag grundmålade den med en finurlig panelgrundfärg som heter "4i1". Den innehåller både kvistlack och grundfärg och besparade mig det tråkiga duttandet med kvistlack i flera omgångar.
Sponten målade jag grå för att slippa glipor i annan färg när panelen rör sig, för det gör den ju,
och så klädde maken väggen
På förmiddagen idag målade jag hela panelen med den grå färgen.
Lite pirr i magen hade jag för jag är en petmaja när det gäller detaljer och nyanser och min erfarenhet av grått är inte enbart positiv.....men jag blev nöjd!
Vi valde att vända den sågade, mer råa, sidan utåt så ytan är inte alls så slät som den ser ut på bilden. Panelen är heller inte så smal som den ser ut här.

Nu kommer det inte att synas så mycket av den här väggen....tyvärr....för skänken täcker nästan hela ytan, men jag är glad att jag valde den grå färgen, det kommer att bli så snyggt bakom den vita skänken!

Kristi himmelsfärdsdag i morgon.
Butiken är stängd och jag är ledig.
Önskar er alla som kikar in här en jättefin helgdag!!!

Kramar
Birgitta

1 kommentar:

  1. Så bra att du är petig, det finns inget värre än kompromisser med det som ska omge oss många år. Väggen ser fin ut och kommer säkert att framhäva skänken på ett fint sätt.

    Kram till dig vännen
    Cia

    SvaraRadera