söndag 3 februari 2013

Foto

Vår granne har ett så fint gammalt kort på en hylla. Jag har tittat på det där kortet många gånger när vi varit på besök.
Det är egentligen inte kortet i sig jag har beundrat utan "inramningen", helheten....och nu har jag fått ett alldeles eget!

Jag har kopierat ett gammalt kort på makens mormor och morfar och klippt det i en rund form. Det var därför jag kopierade kortet, ville inte klippa sönder originalet!
...för jag hittade en glaskula på loppis som jag blev så glad över. Det är ju inte en kula utan en halvkula...en sådan där som förstorar
Den är ganska repig, men det gör inget. Det gör ju bara att det jag ska använda den till känns än mer gammaldags och genuint.

Jag har placerat den kopierade bilden under glaset

....och fått ett lika fint inramat foto som vår granne har!

4 kommentarer:

  1. Min pappa hade en liknande glaskula med foto på sina föräldrar, 40-tal ungefär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att grannens "kula" är från tidigt 1900 tal...om inte tidigare. Har du inte din pappas glaskula kvar?
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Detta är en brevpress, vanligt med just foton på. Du behöver inte klippa sönder dina gamla foton om du önskar den ovala formen, det är bara att göra en passe-partout i lämplig form så vips är det klart!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Skorpan!
      Ja, jag trodde nog att det är en brevpress, men var inte helt säker. Vad bra att du bekräftade det :-)
      Grannens foto är fastsatt under glaskulan, men jag tyckte det gick bra att bara lägga bilden under den. Då kan jag byta foto om jag vill.
      Kul att du tittat in här och att du skickat en kommentar. TACK!
      Ha det så bra!
      Birgitta

      Radera