söndag 14 juli 2024

Vildvin

 

Tänk så mycket livskraft det ändå finns i vår natur!

Det är nog 3 år sen jag hittade ett pyttelitet skott av vildvin i våra buskar utanför hallfönstret. Stoppade ner det lilla skottet i en zinkhink utan botten som jag grävde ner i skuggan under det stora gråpäronträdet.....och där står vildvinet fortfarande

.....bara det att det inte längre är ett litet skott utan den strävar upp mot ljuset på gråpäronträdets stam och snart har den nått sitt mål. 

Tror det här är ett klättervildvin (Parthenocissus Quinquefolia) och på nätet står det att klättervildvinets rankor blir 4-5 m och där ungefär är den nu, men den verkar inte ha den minsta lust att sluta klättra så får se om den fortsätter på någon gren högt däruppe i trädets krona eller om den nöjer sig med att skicka ut fler och fler sidoskott som i sin tur får börja klättra. 
En riktig överlevare verkar den vara i alla fall för inte har den de bästa förutsättningarna där bland gråpäronträdets kraftiga rötter!

Ha en fortsatt fin söndag!
Kram
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Tycker vildvin är så vackert. Hade ju vildvin i taket på min förra balkong. Nu har jag äppelträd i stället, hihi.
    Må gott! Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vildvin är verkligen vackert och jag blev så glad när jag hittade det lilla skottet! Sen vet jag att den behöver plats att klättra och där mot päronträdets stam kan den sträva mot skyn :-)
      Ha det så jättebra! Kramar
      Birgitta

      Radera