måndag 6 maj 2024

Vår i växthuset

 Nu när våren äntligen kom med sol och värme har vi varit till vår Dalagård flera dagar och i lördags när det var rena rama sommarvärmen snickrade maken på verandan här hemma medan jag rensade rabatter och öste ut allt ur växthuset, sopade plattorna och gallrade sen hårt bland alla saker.

På kvällen åkte grillen fram, en flaska rött öppnades och vi satt ute och åt vår middag på nya uteplatsen för första gången i år. 
När solen dalade ner bland trädtopparna flyttade vi in i växthuset och åt efterrätten där. Så, så mysigt :-)

Skrev nyligen i ett inlägg att jag numera nästan enbart köper kläder och tyger på second hand, men förra veckan hamnade flera saker i min kundkorg......som de här skruvade träljusstakarna som var prismärkta med 15:-/st!......och en annorlunda metall bricka som jag direkt tänkte skulle passa i växthuset.

I vedlåren stoppade jag ner alla hinkar, krukor och fat jag just nu inte använder, men om jag behöver något är det bara att ta tag i brickans handtag och lyfta bort hela det lilla stillebenet för att kunna öppna lårens lock. Perfekt!

När jag var därinne och pysslade kunde jag nästan se hur vindruvsrankans knoppande blad öppnade sig mot solen och till och med visade de kommande vindruvsklasarna :-)

Är så glad över vinrankan som bildar ett skuggande tak av grönska i växthuset nu när det inte kommer att vara så mycket annat som blommar, eller grönskar, där inne.
En liten övervintrad pensé grävde jag upp ur grusgången och stoppade ner i en kruka på bordet. En planta oregano som smitit ur sin pallkrage hamnade i en gammal kastrull på brickan och säkert kommer det in något mer fram över. Men, först och främst får växthuset i år vara en liten oas att sitta i :-)

Ny vecka, nya möjligheter......och äventyr :-)

KRAM och ha det så gott!
Birgitta





4 kommentarer:

  1. Mitt växthus i min gamla trädgård kallade jag Glädjehuset. Se här: https://vartrodahus.blogspot.com/2012/07/gladjehuset-i-tidig-morgonsol.html
    Det tycker jag du ska kalla ditt också!
    Önskar er många sköna dagar/kvällar där under vinrankan,
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ditt glädjehus var ju väldigt likt vårat!....och även du planterade en vinranka därinne fast allting annat hamnade i krukor, precis som vi har gjort :-) Tycker det är så himla smidigt att ha plattor som golv och kunna inreda efter behov, tycke och smak istället för att vara låst vid fasta odlingsbäddar och jag har aldrig ångrat det valet!
      Vi kommer säkert att få många sköna stunder i vårt glädjehus och du säkert många sköna dagar/kvällar på din lummiga balkong. KRAM
      Birgitta

      Radera
  2. Snygga ljusstakar förstår att du inte kunde missa dom. . .och dessutom till det priset!!! :-)
    Så mysigt att se fram emot dinglande vindruvsklasar och sitta i det fina växthuset. . .
    utan en massa krav & måsten! :-)
    Ha en Trevlig Helg! (Nu vänder våren tydligen tillbaka igen. . .efter några dagars kyla. . .
    frös faktiskt om händer & öron idag)!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ljusstakarna gick inte att låta bli :-)
      Förra året fick vi sååååå mycket vindruvor! Trots att vi åt och gav bort så mycket vi kunde fick jag ändå kasta en del som hann bli dåliga. Hoppas det blir lite mer lagom med vindruvor i år.
      Jag var i Fjärdhundra utanför Enköping igår och hjälpte min vän med att färdigställa den loppis/second hand hon tänker öppna så snart hon har organiserat och prismärkt färdigt. Vedspisen var ännu inte slutbesiktad för eldning och gasolen slut till gasolvärmaren så jag, som är en riktig fryslort, var kall ända in i märgen innan jag packade in mig i bilen och åkte hemåt under sen kväll. Burrrr!!!
      Kram och ha en riktigt mysig fredag och en bra helg Miranda Maräng!
      Birgitta

      Radera