söndag 26 maj 2024

Detaljer som gör skillnad

 Önskar alla mammor i vårt avlånga land en riktigt fin Mors Dag!.....önskar så klart alla andra en riktigt fin dag också :-)

Orkar ni lite mer bilder från vår Dalagård? Hoppas det för jag tänkte visa hur stor skillnad en målad spismur kan göra.

När vi köpte gården var kökets masonitklädda väggar målade i ungefär den blekgröna färg som är på spisens sockel och alla foder runt dörrar och fönster, golvlisterna och stolarna var skrikigt ärtgröna. Har aldrig, förr eller senare, sett en så dominerande grön färg som den!

Kanske ni också kan försöka föreställa er att rummet innanför köket var målat i lika knallig färg fast i äggulegult.....och då menar jag att ALLT utom golv och tak var knallgult.....till och med dörren in dit var knallgul :-)

Vi tänkte bygga en kåpa ovanför spisen därför har jag väntat i alla år med att måla spismuren som var så smutsig, sotig och också påbättrad med bruk där den hade gått sönder på ytan

Den sista kortsidan mot trappan var dessutom helt omålad eftersom det fanns en vägg och köksskåp där innan trappan kom dit

Nu är allt det ersatt med några lager vit färg och det blev sån skillnad! 
Jag kan verkligen reta mig på små detaljer som inte riktigt stämmer och den här muren var ju ingen liten detalj i huset. Därför känns det så befriande att slippa se den skabbiga muren!

Försöker nu blunda för trappan som min morbror var så snäll och byggde åt oss. 
Vi kan väl säga att han och jag inte riktigt har samma syn på vilken stil som passar i ett sånt här gammalt hus, men, han fick fria händer så det var inte läge att klaga. Den är i alla fall väldigt stabil att gå i :-)

Vi skulle ha svingat vårt magiska trollspö och gjort den lite mindre kantig och klumpig med lister, spjälor upp till övervåningen och vit färg, men.....det är inte läge att börja med det nu. Är så glad att muren ändå är målad!

KRAMAR
Birgitta





 

4 kommentarer:

  1. Så fint det blev. . .ja lite vit färg kan verkligen göra underverk! Ska bli spännande att se alla bilderna när Dalagården läggs ut till försäljning!
    Ha en fin & solig dag! (Här är det +27 . . . puhhh)!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotografen skickar säkert in sina bilder i början på veckan och kanske har mäklaren redan börjat fila på objektsbeskrivningen efter de uppgifter vi skickat in så vi tror inte att det kommer att dröja allt för lång tid innan vår gård ligger ute på Hemnet. Kommer att göra ett inlägg om det så fort vi vet mer :-)
      "Puhhhh" varmt har vi också.....och myggigt även mitt i gassande solsken! Var alldeles bulig på rygg och armar igår efter att ha rensat ogräs flera timmar med hungriga myggor som kalasade på mig.
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Blev ju jättefint med det vitmålade!
    Här hemma var det en liknande trappa när vi flyttade in, kunde inte riktigt förlika mig med den heller. Blev faktiskt bra ändå när vi bestämde oss för att bygga igen trappstegen så de inte var öppna:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis det har jag tänkt också, att det skulle bli helt annorlunda att bygga igen trappstegen! Men, just nu gör vi inget alls åt den där trappan. Den är som tur är inte det första man ser när man kliver in i huset :-)
      Kram till dig Skorpan!
      Birgitta

      Radera