söndag 6 november 2022

Lervälling

 Allt gick bra med vårt byte av vatten och avlopp och jordmassorna är tillbaka i marken, men huuuuu så det ser ut på gårdsplanen!!!


Bilderna tog jag i fredags när grävmaskinen blivit lastad på lastbil och dess ägare åkt hem för att ha en skön allhelgonaafton.....sen började det regna. Det regnade natten till lördag och i princip hela lördagen, och det fortsätter regna. Ni kan tänka er vilken lervälling vi har på heeeela den här ytan!

Vi får bära ut lilla taxen och sätta ner honom på norrsidan där det finns gräsmatta kvar och ha ett stort badlakan innanför dörren för att samla upp den värsta leran, men ändå är det lerkockor och leriga spår från både folk och fä från hallen in i köket och vidare ut i vardagsrummet. 
Det är nog bara att ställa in sig på att det är precis så här vi kommer att ha det ända fram till våren om det blir en mild och slaskig vinter. 

Fortfarande har vi ett hål i grunden som behöver gjutas innan vi kan fylla igen det sista så vi får ha spången kvar utanför dörren. Sen tänkte vi att vi ställer dit den gamla trappan och sätter plankor över de lerigaste delarna så kanske det blir liiiiite bättre......kanske.

Fast vi är jätteglada för att den här delen äntligen är fixad efter alla år då vi bara pratat om att vi borde ta itu med den här grävningen. Nu är det gjort så när vårsolen börjar tina upp marken igen nästa år tänkte vi boka sönerna för att lägga markduk och kärra ut gårdsgrus. Bäst att ta tillvara på den arbetskraft vi ändå har tillgänglig :-)

Vi har varit och lastat ved i regnet och jag har rensat diskbänken från allt som hamnade där efter en mysig lördagsmiddag med söner och en blivande sambo. Så roligt att samla vår lilla familj <3
Nu ska jag ta fram en ny bok som ligger och väntar, vira in mig i en filt i favoritfåtöljen och bara njuta av en regnig söndag i november!

KRAM och ha det så gott!
Birgitta





4 kommentarer:

  1. Här ska det in fiber snart så jag misstänker att det lär bli lervälling här också av allt grävande...
    Låter som en mysig söndag med en god bok :) Sånt gillas!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig roligt när det ska grävas i trädgården. Själva grävningen är ju en sak, men det är det där med jord/lermassor som ska läggas åt sidan och sen rakas i igen som gör att det blir så mycket stökigare. När vi fick in fiber i huset kom de med en väldigt liten söt grävmaskin och fibern las inte så djupt så det var ändå ganska överkomligt. Hoppas det görs så smidigt som möjligt hos er också för lervälling är inte kul!
      Så roligt att du kikar in här Titti! Jag är inne hos dig också, men av någon anledning finns det bloggar där jag tyvärr inte kan kommentera. Antingen försvinner det jag skrivit när jag trycker på "publicera" eller så kommer jag inte in i kommentarsfältet över huvudtaget. Tråkigt, men otekniska jag vet inte hur jag ska lösa det. Ha en riktigt fin måndag och varma höstkramar till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Typiskt att det ska regna så mycket när det är nygrävt . . .men du får se fram emot en fin vår och sommar med grön gräsmatta!
    Ha det så väldans bra!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot våren då vi kan rulla ut markduk och lägga på gårdsgrus! Har längtat efter grus utan ogräs ända sen vi flyttade hit, men redan då visste vi att det var att börja i fel ände att göra en fin infart som sen skulle grävas upp :-)
      Kramar till dig!
      Birgitta

      Radera