söndag 20 november 2022

Julfunderingar

 

Det snöar och blåser småspik ute. Har gått en promenad med maken och lilla taxen, men sen var det skönt att komma in och tända en brasa i kaminen!

Första advent närmar sig med stormsteg och jag funderar lite över om jag ska leta reda på stjärnor och adventsljusstakar ur julkartongerna, men känner bara Näääääeee. Det kommer säkert en dag när jag sätter fart och börjar pynta, eller också gör det inte det. Kanske att jag i år inte alls gör som jag brukar göra, eller också gör jag det så småningom.

Ordspråket jag ramade in för länge sedan, och fortfarande har framme, är tänkvärt. Så många är åren då jag slitit all glädje ur julen för att göra den helt perfekt och fortfarande famlar jag i vad som egentligen är perfekt för mig, för oss, oberoende av vad "alla andra" gör. Det är den karamellen jag suger på idag utan att ha den minsta lust att göra något annat än köpa hyacinter och en amaryllis :-)

Vill väldigt gärna ha min lilla familj omkring mig, det är det absolut viktigaste! Vill gärna köpa en julklapp till var och en och slå in vackra paket. Någon slags julmat lär det också bli oavsett hur många vi blir runt bordet och kanske en doftande gran både ute och inne.....fast jag vill inte pynta dem, bara sätta i slingor av små ledljus.
Jaha.....då fick jag ju svar på mina funderingar på vart jag vill lägga julribban i år. Känns helt ok med granar, blommor, några paket och lite julmat, men kanske det blir så att vi åker iväg och inte alls är hemma. Det alternativet finns också beroende på hur en av sönerna får ihop sitt livspussel :-)

KRAAAAAM och ha en supermysig söndag eftermiddag <3
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Sen jag flyttade från Vårt röda hus har jag krympt jularrangemanget betydligt. En liten adventsgran, några hyacinter, tallkottar och adventsstakar och stjärnor. Och alla ljus förstås! Det räcker för mig. Så befriande att få bestämma själv. Men åka bort under julen, det vill jag inte! Jag vill äta risgrynsgröt, dricka glögg, knäcka nötter och lyssna på julmusik.
    Önskar dig härliga dagar framöver, förmodligen har du en vintervärld utanför fönstren.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, det är vintervitt och snöflingorna dalar sakta ner därute :-) Idag funderar jag som bäst på vad jag ska fylla den här dagen med. Finns lite smått och gott att göra, men jag kan också välja att bara krypa in i en varm gosig filt, plocka fram en ny bok ur högen jag köpt på loppis och placera rumpan i favoritfåtöljen. Visst är det sååååå skönt att kunna göra precis som man vill både med det ena och det andra!
      En vacker vinterdag önskar jag dig! Kramar
      Birgitta

      Radera
  2. Älskar 1a Advent. . . har redan tänt ljusslingan på balkongen och stakarna i fönstren! Passar så bra nu när vi har ett SNÖKAOS utanför och blivit uppmanade att hålla oss hemma! Då kan man sitta inne och mysa med gott samvete tills vägarna är plogade och tåg/bussar går igen! :-)
    Ha det så bra!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om ni där i Stockholm och neråt landet verkligen fått er beskärda del av snöandet! Hos oss ligger det ett litet vitt täcke, men det lär väl snart töa bort om det ska vända till plusgrader och regn.
      I vårt hus lyser det varken slingor, stjärnor eller ljusstakar.....inte än i alla fall. Kanske det kommer upp till helgen för även om jag egentligen inte har lust att pynta vet jag att jag kommer att göra det ändå, fast säkert i ännu mindre skala än tidigare år :-)
      Ha en jättefin tisdag och kramar till dig!
      Birgitta

      Radera