torsdag 1 september 2022

Vindskivor och läkt

 Det blev ett litet hopp här på bloggen då jag om igen varit i Katrineholm hos min mamma, men i natt har jag sovit i min egen säng och ska nu försöka landa i den vanliga vardagen efter intensiva dagar borta.

Mellan Katrineholmsresorna hann vi med en vända till vår Dalagård där vindskupans tak äntligen fick vindskivor och på väggen kom den sista läkten på plats.

Det var perfekt fixarväder och allt blev färdigmonterat och färdigmålat. Hoppas att vi ska hinna sätta dit nya hängrännor och stuprör också innan vintern, men just nu är jag bara så glad över det som blivit gjort!

En gång i tiden hade vi som ambition att byta hela taket till det Decra system vi satte upp på det nyare veranda taket. Det är plåt men med en ytbeläggning som ser ut som tegel, men vi har gett upp det. 
Det är inte helt ovanligt med avvikande gul färg på nock, kanter och rännor i trakten där vår gård ligger, vilket jag tycker är ganska fult. Det skulle ha varit roligt med ett snyggare tak, men eftersom det ändå är tätt och utan färgsläpp får vara så här. 

Efter 16 års resande till vår gård då fokuset alltid legat på renovering börjar vi krokna och längtar efter att någon gång kunna åka dit och bara vara utan släpkärran full med verktyg och dagarna fulla av slit.
Förhoppningsvis är vi snart där om vi kan sänka våra ambitioner om ett tipp topp resultat och nöja oss med att det fungerar :-)

Kram
Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar