lördag 26 september 2020

Den gamla ladugården

 Höstrusk ute.....perfekt att sätta sig i favorit fåtöljen och göra ett blogginlägg :-)

Tänkte jag skulle presentera ladugården för er.

Den ligger på den övre delen av vår Dalagård, alldeles ovanför den där snickeridelen, och de där fastspikade brädorna på vänster sidan funderade vi på en del i början. Varför satt de fast så där? Sen kom vi på att någon säkert försökt laga taket och då haft en platå byggd där på kanten. Smart!, men taket blev inte så bra för det är fortfarande jättedåligt. 
Att taket är tätt är verkligen avgörande för om en byggnad står kvar eller rasar med tid så vi har åtgärdat uppenbara hål på mitten, men den här gaveln är dålig nerifrån och upp, eller uppifrån och ner, hur man nu väljer att se på det :-)

Det är inte bara taket som är i dåligt skick, även grunden är det.....och panelen. Ingen quickfix precis

.....ändå, när jag såg ladugården första gången kände jag att Åååååhhhhh, vi bara MÅSTE rädda den här byggnaden!

Titta bara på det lilla dasset. Det är ju till och med tapetserat! Hur gulligt skulle inte det kunna bli?! :-)


Ja, jag erkänner, är nog mer av en drömmare just nu än realist när det gäller den här ladugården.....för det är mycket roligare att drömma än tänka på allt jobb som krävs för att komma till det drömda resultatet, men det skulle kunna bli sååååå fint!


Gaveln på baksidan är byggd av slaggsten.
Slaggsten är en restprodukt från när man separerade järnet från järmalmen, och järnmalm har det brutits mycket i de trakter där vår gård ligger, så det var ju behändigt att använda.
De kan vara jättevackra med färgskiftningar i alla möjliga blå nyanser och Bergslagen är ju också känt för sina smycken gjorda av slipade slaggstenar.

I ladugården finns det fortfarande kvar en massa maskiner och saker för jordbrukande. Ungefär så som det ser ut på bilden såg det ut i varenda byggnad då vi tog över gården......massor av saker.....och en hel del skräp :-)
En del av de där maskinerna vet vi inte ens vad de har använts till.....som den här som till och med är vackert blå/grå målad

Det här borde väl i alla fall vara en mangel? :-)

Första vintern tog vi ner tall och gran och körde till den lokala sågen så allt virke vi använt till vår renovering kommer från vår egen skog och lagrades i ladugården tills det var dags att använda det.
Det var verkligen smockfullt där då :-)

I alla fall var det fullt på den nedre delen......men kolla höskullen.
Kan ni se den festlokal jag ser med rustikt långbord pyntat med kvistar av rönnbär, udda stolar, lampor i de tjocka balkarna, serveringsbord fullt av godsaker att plocka av......
Visst vore det väl någonting extra???

Tänk om vi hade ett helt arbetslag till vårt förfogande.....och en skylift.....och en traktor, DÅ skulle den här ladugården snart vara ett smycke!

Ha en härlig lördag och varm höst KRAM  till er alla som kikar in här!
Birgitta











8 kommentarer:

  1. Ja vad vore livet utan drömmar! Men ibland är de för stora för att förverkliga!
    Förstår nu varför ni tänker sälja er Dalagård!
    Ha en fin helg!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Kan inte låta bli att bli full i skratt när jag läser din kommentar :-) När jag i början pratade helt lyriskt över gården vi köpt i Dalarna blev alla så nyfikna. Jag pratade nog mycket utifrån den vision jag såg. Så tog jag alla de här bilderna som jag tänkte visa er och när jag sen visade dem för alla dem som varit nyfikna tittade de på mig som om jag förlorat förståndet......en del visste inte ens vad de skulle säga. Åh vad det var roligt :-O
    Jag förstod dem, absolut, och det var lite svårt att förklara den där omedelbara kärleken mellan mig och gården. Jag lät liksom inte den verkliga bilden grumla min glädje, för jag var rent av lycklig varje gång vi skulle åka dit. Jag längtade hela arbetsveckan efter att det skulle bli helg och vi kunde packa bilen och åka till Dalarna!
    Kan väl säga att jag fortfarande älskar gården, men verkligheten är lite mer tydlig nu :-)
    Kram till dig!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Så roligt att se dina bilder och läsa om din vision! Jag har också en stor ladugård vid vårt torp där jag tydligt kan se festlokalen - den ladugården har ett rejält plåttak som gjort att själva byggnaden klarat sig genom alla år och är i otroligt bra skick. Tyvärr så har jag drabbats av flera sjukdomar och känner att livet rinner förbi alltför fort men jag slutar aldrig hoppas att mina visioner ska bli verklighet:)
    Skorpan

    SvaraRadera
  4. Så roligt att ladugården ni har verkar ha varit väl omhändertagen med det som är så viktigt, ett bra tak!......och jag önskar verkligen att du får vara så pass frisk att ni kan förverkliga fester där med nära och kära!
    Jag har väl mer eller mindre insett att vi inte kommer att komma iland med visionerna för vår gård i Dalarna, det är för mycket jobb, men ändå så roligt att drömma :-)
    Allt gott till dig Skorpan!
    Varm kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Tänk så många historier det fins i era byggnader. Någons hand har använt alla maskiner. I byggnaderna har det snackats, skrattats och säkert gråtits i. Barn har sprungit ut och ini byggnaderna, i vissa fick de säkert inte vara i. Hur såg det ut där på vintern och sommaren. Vilka fester och högtider har firats där. Ja, det är underbart att drömma och det kan göras på olika sätt. Om ni nu säljer så kan det bli någon annans dröm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla saker har en historia! Även om vi inte känner till den så kan vi alltid gissa, fantisera, eller drömma runt det.....och hela tiden skapas det ny historia på ett eller annat sätt.
      Ibland har jag tyckt att det varit så tungt att dra det här projektet vidare när tid och ork har saknats, men så kommer jag till gården och känner lugnet som finns där. Vet inte hur jag ska beskriva det, men det kan vara så rogivande, som att sitta mitt i ett andetag och bara vara så medveten om nuet. Höra grannens tupp som gal på avstånd från ena hållet, eller den andra grannens hund som skäller från andra hållet och ändå så tyst med bara suset från skogen och fåglarnas sång. Då går kropp och knopp ner i varv :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  6. Åh, jag skrev ett långt inlägg om er vackra gård... som försvann! Så mycket att förvalta! Ett projekt som tar år att restaurera, fattar att det tar enorm kraft. Men ni har ju renoverat stugan så fint, ett riktigt storverk. Kan känna lugnet bara genom bilderna.
    Men nu till nåt helt annat... Om du letar svårhittade böcker på loppis... vänd dig till Bokbörsen! Jag har handlat många böcker där till riktiga loppispriser. Kolla in på https://www.bokborsen.se/ Lycka till och trevlig helg.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Tack för inlägget där jag undrar om vilka av sommarens ögonblick du kommer i håg. Det låter som att du haft ett fint ögonblick med utflykt till Västervik med man och söner. Det är ögonblick som du säkert bär med dig länge. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera