lördag 12 september 2020

När det ena ger det andra

 Medan maken klättrar på taket, som skymtar på bilden, och lägger tegelpannor lägger jag sten, bland annat :-)

Egentligen började det där stenläggandet med att jag strosade runt på en handelsträdgård och hittade en så vacker rosplanta på rea. 
Vi har en plätt i vår trädgård som verkligen behöver lite kärlek.....och blomsterfägring, så jag tänkte att den där rosen verkligen skulle passa finfint där......meeeeen
.....det är snustorrt eftersom det gigantiska gråpäronträdet tar allt vatten. Till och med lavendeln höll på att tvärdö den här torra sommaren och jag har försökt med en New Dawn ros där för många år sedan som mötte samma öde. Hmmmm.....jag var tvungen att lösa det där med att kunna vattna så vattnet går ner i jorden ordentligt.....
Nåja, jag började i alla fall med att måla spaljén som knappt hade någon färg kvar och det gjorde stor skillnad
Grävde sen upp den stackars lavendeln och minst tuuuuusen pärlhyacintlökar, för jag kom på att vi hade en halv rostig tunna till övers. Ni vet, jag planterade ju en sälg, och lavendel, i den ena halvan och det har fungerat väldigt bra att vattna. Så här.....den står i precis motsatt hörn av odlingsdelen.
Det skulle nog bli bra med samma lösning här så jag grävde  bort den gamla jorden, ställde dit den andra halvan av den rostiga tunnan, fyllde den med mörk näringsrik rosjord och så ner med rosen och lavendeln. 
Pärlhyacintlökarna fick grannen :-)
So god so far, men gräsmatta intill rostiga tunnor är en svårklippt gräsmatta så jag löste det på samma sätt som på andra sidan, med markduk och grus. Blev ju bra.....
Till vänster står det där gråpäronträdet och det var verkligen inte fint i kanten till odlingsdelen, torrt och fullt av ogräs!
Funderade lite, pustade en stund, tog fram min finska sisu (brukar vara detsamma som en svensk sjujäklaranamma :-)) och greppade spaden.....igen. Grävde ur, la på markduk och hämtade runda stenar vi hade på lager. En del var så stora och så tunga att jag var tvungen att be takläggarmaken om hjälp med att baxa dem på plats 
......men sen kunde jag fortsätta själv :-)
Det syns inte så bra på bilden, men ytan är en liten slänt som alltid varit skit att hålla fin eftersom det inte gått att klippa med gräsklipparen utan ogräset har ohämmat växt in i gruset på odlingsdelen.
Kanske det blir lättare att hålla snyggt nu. Jag hoppas det!
Stenarna på lager är slut. Maken är i Kungsör och bygger jakttorn.....hoppas han kommer hem med mer sten till mig.
En del får helgblommor, jag får stenar.....kanske :-)

Ha en alldeles underbar septemberlördag!
KRAM
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Blev ju hur fint som helst efter din "sisu". . . ser så inbjudande ut att man skulle vilja slå sig ned på bänken och ta en fika och beundra den fina spaljen med rosen!
    Hi hi ja en del blir uppvaktade med blomster och en del med stenar. . . .!!! :-)
    Trevlig Helg! (Här regnar det för fullt)!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Kan inte hjälpa dig med nya blogger då jag har behållt den gamla. Så fint du fick till det med grus och sten. jag har så liten tomt så nu är det sista av gräsmattan borta och nu ligger det grus och massor med runda stenar. Såååå mycket sten vi har hämtat för. ca 20 år sedan från ett grustag som nu inte finns längre. Men jag har som du - ett lager.

    SvaraRadera