tisdag 18 juni 2019

Äntligen!

I många år har jag letat efter handbroderade fodral att förvara nysilverbestick i. Nu har jag hittat dem.......på loppis!
Jag har egentligen inga problem med att nysilver ändrar färg och blir patinerat, men när det gäller matsilver vill jag gärna att det ska vara någorlunda fräscht därför har jag tidigare rullat in dem i en gammal linnehandduk som jag sen stoppat i en plastpåse och knutit ihop.

Det fungerade väl också, men lite bökigt var det allt varje gång jag ville duka fint och fick rulla upp......och sen rulla in igen.
Det här blir så mycket bättre, och lättare!
Fast jag trodde ett tag att jag hade förstört fodralen när jag tvättade dem och vattnet aldrig slutade färgas klarrött. 
Det broderade linnetyget var alldeles ljusrött, liksom mina händer och naglar, men det blev bra när det hade torkat :-)
Ha en fin tisdag!
Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Vilken tur du hade som hittade så välbevarade bestickfodral. Jag har mitt silver i en låda med handduk över. De håller sig ganska bra men nog får jag putsa dem emellanåt för som du vill jag äta med putsade bestick!

    Angående mitt inlägg har jag försökt spåra Andy men inte hittat något som stämmer. Han kan ha ett annat efternamn än grannarna... eller vara död. Men kanske det räcker med att tänka på honom den här tiden?

    Önskar dig en härlig midsommarhelg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så snyggt fodral det är väldigt sällan man ser sådana på loppis! Du hade tur du! Mina gamla silverbestick lindar jag in i papper. . . kanske inte så bra. . . ska nog leta på loppis jag också!!!

    Önskar dig en Glad Midsommar!

    Kram

    SvaraRadera