tisdag 28 oktober 2014

Kök

I helgen tog jag mig tid att städa och pynta lite i vårt kök för att kunna ta en hel bildkavalkad och visa er hur köket ser ut just nu.
Det fattas fortfarande taklister ovanför köksskåpen och vi är inte hundra på hur vi ska göra med golven. Jag vill måla dem ljust ljust grå med linoljefärg, men vi ska göra klart hela undervåningen och trappan innan vi slutgiltigt bestämmer hur vi ska göra med det.

Det är många bilder så jag tror jag tar det på två inlägg, men vi börjar väl här
Jag vet inte hur många timmar jag satt och vred och vände på den här köksytan innan vi bestämde oss för hur vi skulle göra. Med en ganska stram budget skulle vi bygga ett helt nytt kök, med allt vi kunde tänkas behöva. Det skulle vara funktionellt med en gammaldags prägel och med färger som håller över tid.
Nu när det är klart tycker vi att det känns väldigt bra, och fungerar väldigt bra!
Hela skåpsystemet är från IKEA och luckorna heter Bodbyn off-white.
Efter mycket "om och men" valde vi att sätta klinker vid köksfläkten och tapetsera och glasa ovanför diskbänken och på sidan om hällen.
Det är vanligt måttbeställt glas från glasmästeri och så köpte vi aluminiumprofiler som håller glaset på plats på sidorna
Jag hade velat ha tapet och glas hela vägen, men fastsättningen av fläkten på glas ställde till problem så det här var den kompromiss som kändes bäst.
Bänkskivan ser ut som granit, men är i högblank laminat, beställd hos Thors köksdesign i Västerås.
Den breda gamla dörren hittade vi i vardagsrummets innervägg när vi rev ytskikten därinne.
Det satt två dörrar ihop spikade i den öppning som tidigare varit passage mellan kök och vardagsrum på husets norrsida. De passade precis i karmarna som fortfarande fanns kvar i ingången till vardagsrum och kök så vi tog bort dem och placerade den ena här.
Den här utbyggnaden gjorde vi för att få plats med bergvärmepumpen i tvättstugan.
Samtidigt måttanpassade vi då också utrymmet där den här vita skänken står
När vi köpte vårt förra hus 1985 ritade jag den här skänken och lät ett snickeri i Skultuna göra den i naturell furu. För många år sedan målade jag den vit och bytte träknopparna mot smidesknoppar och när jag hittade de här fint bockade fästena på vår Dalagård
....fick de bilda ett extra krön där på toppen. Min gissning är att de har suttit på en släde eller en vagn en gång i tiden.
De här höga spiralerna kommer faktiskt inte från vår Dalagård även om jag hittat lite lägre sådana spiraler även där. Nä, de här hittade jag i en Värmlandsskog där det dumpats lite av varje från gårdarna runt omkring. Det stod en gammal murken vagn bland björksly och hallonsnår där sätet spruckit och ut tittade det ett helt gäng med rostiga spiraler som jag tråcklade loss och tog hem. Skrotsamlare Johansson.....det är jag det :-)
Det härliga gamla tråget har jag fått av min svägerska
.....och så en samling av loppisfynd, Dalagårdsfynd och köpta danska ståltrådskorgar i ett litet stilleben på skänkens högersida.

Bakom skänken satte vi gråmålad träpanel där vi vände den lite ruffare ytan utåt, annars är väggarna tapetserade med den här tapeten från Borås tapeter som jag bara älskar!
Ja....då har ni sett ungefär halva köket. Tror att jag fortsätter med andra halvan nästa inlägg så ni inte ledsnar totalt :-)

Tills dess önskar jag att ni får riktigt fina dagar så här i slutet på oktober!
Kram
Birgitta

5 kommentarer:

  1. Ni har lyckats bra att få in såväl funktion som trivsel på liten yta! Det brukar krävas en hel del kreativitet och tankemöda i dessa projekt...Har själv huserat på 39 m2 en gång så jag vet att det gäller att "tänka till":) Du är verkligen duktig på att hålla en enhetlig färgskala också, bra jobbat.
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK Skorpan :-) Visst är det en utmaning att få till bra funktion på liten yta....och det där med färgval kan få mig att slita mitt hår! Inte bara det att en färg kan ha huuuur många skiftningar som helst, utan de där skiftningarna kan dessutom påverkas av hur ljuset faller på dem!
      Vi gjorde det svårt för oss genom att välja off white på luckorna och sen utgå från den varmgrå färgen från tapeten. Det är så mycket enklare med rent vitt och rent grått, men jag ville ha ett "mjukt" intryck och rent vitt och rent grått blir sällan så där mjukt. Att jag sen är en petmaja när det gäller nyanser gjorde absolut inte valen lättare så jag är himla glad över att helheten känns bra :-)
      Ha det så bra Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  2. Ni har fått det superfint! Det ser inte alls omgjort och moderniserat ut, utan precis som om det alltid varit så, så ni lyckas verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK Helena....blir så ända in i hjärtat glad över så fint beröm :-)
      Allt gott till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Så roligt att få kika in i ert fina kök och det ser funktionellt ut också. De där glasskivorna var ju smart och att den vackra tapeten får synas. Och de mörka bänkskivorna tycker jag passar så bra till. och så gillar jag den gamla dörren som står på diagonalen, jag trodde det var ett skafferi. Du ser, mina ögon spanar på allt som har med skafferi att göra.
    Tänk att du har ritat skänken, och avslutet i smidesjärn blev pricken över i:et, så fint!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera