fredag 3 oktober 2014

Ny odlingsyta

Nu är det ju inte längre odlingssäsong, men jag hade en idé om ett runt friland vid växthuset som jag ville prova.....så då gjorde jag det
Jag tycker om att blanda former och det kändes bara för tråkigt att ställa 6 pallkragar i rader bredvid det rektangulära växthuset. Det hade i och för sig varit enklare att göra så än att måtta och gräva den här rundeln, men jag tror att vårt nya motto får bli "Varför göra det enkelt när man kan krångla till det" :-)
Jag gillar min rundel! Vet inte vad det är som gör det, det bara känns så där jättebra!
Hade turen att få de här 6 pallkragarna, annars hade jag tänkt snickra till lådor själv, men det blev ju så mycket enklare med färdiga kragar, bara att ställa på plats.
Att en del av pallkragarna dessutom har så fina texter var verkligen en extra bonus. Tummen upp för det :-)
Träet oljade jag in med rå linolja för att det inte ska bli förstört så fort, sen blandades naturgödsel med jorden vi grävde ur för växthusstommen och så ska det få stå till nästa vår
Jag har bara flyttat rabarbern från vårt gamla trädgårdsland, vill att den ska få en bra start till våren och så grävde jag ner persiljan, gräslöken, citronmelissen, den grönvita rosen, lavendeln och en murgröna. Jättebra är det att kunna övervintra så här och gräva upp det som om igen ska få sin sommarplacering i hinkar, krukor och baljor nästa år.

Ett litet hängande Salix träd ska få sin plats i den rostiga tunnan i mitten. Det kommer att ge rundeln lite höjd och med hopbundna armeringsjärn som klätterstöd till bönor och ärtor i två av pallkragarna kommer det att bli lite mer spännande än den platta yta som är nu.
Dessutom planerar jag för vinbärsbuskar och annat som ska rama in runt rundeln....men nu ska ute projekten få gå i vila och vi ska jobba på med hallen som faktiskt redan fått nytt fint golv!

Önskar er alla som kikar in här en toppen helg!
Soliga kramar
Birgitta


5 kommentarer:

  1. Gillar din rundel. Kan nästan se framför mig hur vackert det blir med lite höjd i mitten och bärbuskar runt, men vill jag se bilder ändå till nästa år: )
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilder kommer Anette! Jag har många idéer med vår trädgård som inte bestod av så mycket annat än fruktträd och gräsmatta när vi flyttade dit förra året, men det får växa fram i den mån vi har tid att fixa med den :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Bästa idén jag sett med pallkragar! Så fint med rundeln och allt du tänkt ut, och hängande salix låter fint där i mitten.
    Så många härliga inlägg jag missat, men nu är jag ikapp igen!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  3. Hej Birgitta! I ett inlägg från fredag 3 oktober 2014 så visar du en bild på ett växthus som vi precis har köpt ett likadant Men där Vi saknar instruktionsmanual hur man monterar det. Jag undrar om du har kvar ditt växthus och om du kan meddela mig vilken modell eller märke det var på växthuset så att jag kan söka efter en instruktionsmanual hur man monterar på internet? Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde svara mig på detta. Hälsningar Ludwig Eriksson

    SvaraRadera
  4. Mailadress: slandromsludde@hotmail.com.

    SvaraRadera