tisdag 5 mars 2013

En trappa ner

Länge önskade jag mig en matplats i huset där man slapp se en rörig diskbänk från matbordet, men i det här huset händer det ingenting med sådana önskningar om jag inte själv gör något åt saken :-)

Vi hade en stor bokhylla som min make nyss hade införskaffat då vi träffades och jag som alltid sagt att jag aldrig skulle inreda mitt hem med bokhylla och soffgrupp 3+2+1 fick precis det när jag flyttade in i makens ungkarlslya.
Möblerna åkte med till vårt hus och stod där länge...ända tills jag lyckades övertyga maken om att soffgruppen nog hade gjort sitt och att bokhyllan nog skulle passa bättre hos någon annan. När de hade flyttat ut fick jag äntligen möjlighet att skapa den matplats jag längtat efter.

Jag har aldrig prioriterat någon karriär som gett mig pengar, så jag har fått leva efter mottot "Man tager vad man haver". Till det fyndar jag på loppis och så kom vår matplats till
Det här är utrymmet mellan förra inläggets bilder på tegelväggen och den vita pärlspånten med den svarta vägglyktan...och ni som följt mig kanske känner igen den speciella hyllan av armeringsjärn där mitt fina danska fågelhus står...och taggtrådskronan jag gjorde.

Jag längtade efter färg och valde en klar vårgrön accent. Täckte bordet som jag fyndade på loppis för 50 kr med en stor blommig duk och sydde gardiner och löpare i ett billigt tyg från det stora varuhuset.
När jag dukar använder jag flera löpare, annars ligger där bara en tvärsöver. På den står ett stort fint plåtfat
....som är dekorerat med ljus, glaskross, glasdroppar, grenar och robusta hjärtan

Stolarna fick jag gratis och klädde dem först med stoppning som jag sydde av ett gammalt överkast och på det sydde jag överdrag i svart lintyg.
På varje stolsrygg fäste jag tunna band och ett likadant hjärta som de som ligger på fatet
Nu har vi en mysig matplats där vi kan sitta utan att se en endaste smutsig kastrull :-)
Här njuter vi bara av massor av levande ljus och en varm, go, sprakande brasa i gjutjärnskaminen!




3 kommentarer:

  1. Så kreativ och duktig sömmerska du är!
    För hur svårt är det EGENTLIGEN att göra en vacker matplats med en fet börs:)
    Skorpan

    SvaraRadera
  2. TACK Skorpan...ibland blir jag positivt överraskad av mig själv :-) som när jag sydde de där stolsöverdragen. Jag kan ha en ängels tålamod ibland, men andra gånger har jag inget tålamod alls. Stolsöverdragen krävde myyyycket tålamod eftersom jag sydde utan mönster och även om jag köpte lintyget ganska billigt så ville jag inte att det skulle bli fel...hatar att sprätta! Det blev bra och nu har jag hittat två likadana stolar till så vi kan duka för 6 personer...vet bara inte när jag får ork att sy två överdrag till.
    Kram till dig!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Vilken fin matplats du fixat till, verkligen! Förstår om det blir långa sittningar där i ljusens sken och värmen från brasan.
    Undrar om inte kreativiteten får mer flöde när inte allt går att köpa, och så blir det så mycket mer personligt!

    Önskar dig en fin söndag!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera