tisdag 12 mars 2013

En liten släde

Jag svarade på en bortskänkes annons i tidningen. En dam ville bli av med en del gamla saker som hennes pappa hade sparat väldigt länge på sin vind.
Vi chansade och åkte en tur för att se om det var något som var intressant...och det var det! Vi hade bilen helt proppfull när vi åkte därifrån...och vindsutrymmet var nästan tomt :-)

Det var en del stora saker och jag har en Hyundai I30.
Jag har blivit förvånad många gånger över hur mycket man kan lasta i den bilen....en halvkombi är verkligen en suverän bilmodell! Synd att jag inte tog ett kort på hur det såg ut i bilen med en släde på högkant, en nästan lika stor träkista, en nästan lika stor spånkorg, en del småsaker som gick ner i kistan och en gammal mangel som precis gick in på golvet på passagerarsidan...där jag också skulle få plats :-)

Här är den fina lilla släden....eller kälken....vet inte riktigt vad som är rätt att kalla den
Min mamma var hos mig igår och hon kände igen modellen från sin barndom då de drog mjölkkannorna till mjölkpallen på en liknande släde så jag ställde en mjölkkruka från vår Dalagård på den.
Tyvärr har jag bara en mjölkkruka men spanar ständigt efter minst en till.

Mjölkkrukan är härligt patinerad
....och märkt
Jag tycker om den lilla släden. Kan nästan se hur någon med kraftiga läderkängor dragit den här efter sig. Kanske har det varit mjölkkrukor fulla med mjölk som last...eller kanske har det suttit barn på den...eller något annat som behövde en släde för att lättare kunna transporteras
Det grova dragrepet finns kvar och kanske någon har gått bakom och skjutit på. Det är ju lätt att hålla i de uppstickande pinnarna
...eller så är pinnarna till för att kunna surra fast lasten....som vedkubbar till exempel.

Är det någon som vet något mer om en sådan här typ av släde...berätta för mig...det vore så roligt att få veta!

6 kommentarer:

  1. Jag har en likadan som fanns i vedboden vid mitt torp, den användes -precis som du skriver- att dra saker på. Här var det ved man drog från vedboden till torpet. Jultid dekorerar jag den med granris och kanske en och annan tomte:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va' bra Skorpan att få veta lite mer!
      Jag kommer säkert att dekorera den lilla släden till nästa vinter....om jag inte använder den till att dra vedlådorna på. Vi har ju inget gammalt hus, men braskamin har vi...och vedbod...och det är drygt att bära tunga lådor :-)
      En härlig onsdag önskar jag dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Den där gav mig en riktig villha-känsla!
    Kram på du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den...inte fin kanske...men härligt charmig :-)
      Stor kram till dig också!
      Birgitta

      Radera
  3. Jag har en exakt likadan! När jag hade häst drog jag upp vatten, hinkar med betfor, och en höbal passade precis mellan pinnarna. Den funkar hur bra som helst både att dra och stå bakom och skjuta på. Vilken lycka att du tog hand om den och gratis! De brukar bli rätt så dyra på auktioner ska du veta. Det enda jag gjort med min är att dränka in den i linolja/terpentin så att den ska stå emot vätan bättre. Nu används den mest till att dra ved på och däremellan bara vara fin!

    En lycklig kälkägare!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite omvårdnad med linolja/terpentin behöver den här också, men först måste jag skura bort ett lager med smuts :-)...och så kul att veta att kälken har "artfränder" i vårt avlånga land!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera