måndag 14 augusti 2023

Rönnbär

Om det stämmer att mycket rönnbär på träden ger en kall vinter så kommer vi inte att få någon vinter alls för vår rönn har inte ett enda bär! Tror aldrig det har hänt förut under våra 10 år i det här huset.

Om ljusstaken ska få lika fina rönnbär som förra året får jag knycka dem någon annanstans.....eller så får jag helt enkelt dekorera med något annat :-) 
Fast visst måste det väl finnas rönnbär även om inte vårt träd har några? Måste titta lite noggrannare nästa gång jag går en promenix för det är fint med de röda bären!

Ny vecka.....nya möjligheter.
Ha det så jättebra!
Kram
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Tänkte faktiskt igår när jag cyklade förbi ett rönnbärsträd att jag borde ha stannat och plockat några kvistar. Men det var nerförsbacke och jag hann inte tänka tanken till slut innan jag swichat förbi. Men nog finns det bär på träden här. Din rönn kanske behöver en återhämtning? Du får gå ut på jakt i omgivningarna. För nog måste du ha några klasar i din vackra ljusstake!

    Må gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde ju finnas vackra röda klasar hos oss också, men har inte sett något som när du svischade förbi rönnen på din cykeltur. Får hålla lite bättre utkik.....eller knacka på hos en granne som har en fantastisk rönn av ädlare sort i sin trädgård :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Läste att det inte stämmer. . . rönnarna kan inte förutsäga framtiden. . .så det är ju bra! Då kan du hoppas på rönnbär till din ljusstake i vinter!
    Ha en fin dag utan regn!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den gamla bondepraktikan är ju reviderad :-) Sist jag läste om rönnbärens vara eller inte vara stod det att brist på rönnbär tyder på en usel sommar.....kanske det stämmer bättre för jag har letat efter fina dignande rönnbärsklasar men hittar bara små futtiga stackare i våra trakter.
      Just nu skiner solen. Hoppas den fortsätter med det :-)
      KRAM
      Birgitta

      Radera