torsdag 31 mars 2022

Inspiration

 Min rosa period är definitivt förbi. Nu dras jag till alla jordnära färger från mjukaste vitt till brunsvart och efter att ha strosat runt på Åsby Hem och Trädgård i Hallstahammar i måndags fick jag sån lust att ge mig ut i skogen och släpa hem både stort och smått i träväg. 

Titta bara på det här bordet!

Nu är ju inte det där vilken rotvälta som helst, men mitt kreativa "do it your self" sinne började genast skapa egna alster i mitt huvud :-)

Som så ofta när jag går runt, runt där på Åsby får jag sån lust att kasta ut allt vi har här hemma och börja om från början, men även om det kan kännas lockande att helt byta stil så gör jag inte det utan försöker hitta vägarna till att få in lite nytt i det som redan finns.

Personalen på Åsby är helt fantastiska på att skapa vackra interiörer och nu finns det en hel avdelning med tema hav, sand och natur. Inte så mycket från den svenska naturen kanske, men stilen går definitivt att återskapa även med saker från vår svenska natur, om man nu är så fräck som jag och omvandlar deras fina saker till DIY projekt....

.....som den här lampfoten. Bara att köpa en lampfot med rätt form på loppis och sen ut och samla vita små snäckor i mängd :-)

Den här örnen skulle inte få plats hemma hos oss, men kan inte låta bli att fascineras av hantverket och se miljöer framför mig där den verkligen skulle komma till sin rätt.
Kanske inte syns så bra på bilden men den är enorm! Behöver både takhöjd och bredd.



 
Och så finns det växter också så klart på Åsby....så vackert grupperade i samstämda färger.
Ni som följt mig länge kommer kanske ihåg då jag föll för vackra vippjasminer och köpte två till köksfönstret och sen höll på att storkna av doften. Så hur mycket jag än tycker om deras slingrande skira växtsätt och knippena av blommor gör jag inte om det :-).....väljer då hellre murgrönsviolen som står där på kanten. Den är en favorit!

......men, vita blommor! Alltså, något vitt kommer jag att köpa till köket, men först ska jag göra färdigt lite andra projekt just i köket, växterna får bli pricken över i. Ni ska få se.

Det var varken något i inredningsväg eller i växtväg som fick följa med hem från Åsby utan något i "utrednings"väg. Det ska jag också visa när jag kommit så långt att jag vill börja fixa utomhus.

Ha en fin torsdag! Här skiner solen från klarblå himmel.

KRAM
Birgitta






2 kommentarer:

  1. Längtar till Åsby trädgårdar! Vi planerar en tripp dit i vår, döttrarna och jag. Och inte blir jag mindre sugen när jag ser dina inspirerande bilder. Där finns ju allt, och lite till. Goda sallader och mackor också.
    Idag sol och kallt. Men idag firar vi en 18-åring. Så roligt! Ha en fin söndag du också.

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsby Hem och Trädgård är verkligen ett utflyktsmål under alla säsonger, men speciellt då trädgårdsdelen öppnar och ger så mycket inspiration även till det där "utredandet" :-) Hemifrån oss är det bara en dryg mil till Åsby så jag kan i princip slinka in där när jag vill. Det är lyxigt.
      Ja, just det.....du ska ju få brunsch idag av en 18 åring. önskar dig en härligt fin dag!
      Soliga kramar till dig!
      Birgitta

      Radera