torsdag 24 mars 2022

Grönblå porslinssamling

 

Det började med ett stort fat från Gustafsberg "Venus" som fanns på ett loppis jag lite snabbt slank in på.
Jag såg det där fatet och ville verkligen ha det. Höll i det, vände och vred på det, men köpte det inte för jag visste inte vart det skulle passa in hos oss, förutom att det inte heller var något fynd utan snarare ganska dyrt.

Många veckor senare såldes allt ut för halva priset på just det loppiset och jag hade sån tur att fatet jag suktat efter fanns kvar och nu hade det ett fyndpris. Det är det ovala fatet som står upp i mitten av bilden.

Strax efter hittade jag ett lite mindre ovalt fat i serien "Venus" på ett annat loppis.....och så var mitt samlande igång. Jag såg porslin med grönblått mönster överallt, och hade det rätt pris så köpte jag :-)

Finaste fyndet är den bulliga terrinen från Gustafsberg "Flora". Jag kände igen mönstret eftersom jag fått en tallrik från min mamma i just den serien. Tänk att den var prismärkt med 35 kr. Jag tittade flera gånger på prislappen innan jag förstod att den faktiskt var så billig!

I lördags var maken och jag till "Ztugan" i Eskilstuna. Såååå mycket fina antika saker det finns där....och kolla vad jag hittade.....en såsskål "Venus" :-)

"Ztugan" är inget loppis utan ett ställe med handplockade unika gamla saker. Synd att jag inte ens tänkte tanken att ta några bilder därifrån. Hade fullt upp att ta in alla intryck av interiören :-) 
Jag har sett de här såsskålarna flera gånger förut och de brukar vara ganska dyra, men den här var inte i bästa skick och därför billig och jag slöt den omedelbart i min famn för jag bara älskar den! Ska ju inte ha den till att servera sås ur utan bara för beskådan så missfärgningar och krackelering gör den bara än charmigare i mina ögon.

Väl hemma igen rensade jag på skåpet i köket och samlade alla mina grönblåa servisdelar tillsammans med gammalt nysilver.....och nu föll allt på plats i en harmoni som jag tycker om :-)

Några lärkkvistar mellan faten och så var jag nöjd.
Undrar bara om jag kommer att kunna låta bli att köpa fler delar om jag ramlar över något fynd på loppis. 
På den här ytan känns det nu helt komplett, men man vet aldrig ändå. Plötsligt kan det finnas något på en loppishylla som lockar och pockar med ett "Kööööp mig". Ibland köper jag inte hur högt de där sakerna än skriker, men där emellan faller jag som en fura och köper utan att tänka. 
Det är ju ändå det som är roligt med loppis.....att jag aldrig vet vad det är jag plötsligt kan "villhöva" bara för att det är vackert :-)

Njut av din torsdag kväll. Redan fredag i morgon!

KRAM
Birgitta






6 kommentarer:

  1. Jadå den känslan känner jag så väl igen. . ."ta mig med hem". . .alltför ofta! Men fastnar man för något är det svårt att låta bli! Och man behöver ju inte alltid använda sitt loppisfynd. . .utan bara ha den för beskådning! :-)
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha....ja, visst är det svårt att låta bli ibland!
      Jag förälskade mig i ett bord där i butiken "Ztugan", med utsirade vackra ben, rund skiva med profilerad kant och i den härligaste pastelliga turkosgröna färg med patina. Det finns ingen plats för ett sånt bord hos oss, men åååååhhhh vad jag ville ha det! Varenda dag har det följt mig i tankarna och åkte jag tillbaka dit skulle det inte förvåna mig om jag köpte det för att helt enkelt bara hitta en plats till det. Så jag törs inte åka dit igen, i alla fall inte just nu :-D
      Ha en härligt fin söndag! Kramar
      Birgitta

      Radera
  2. Helt plötsligt kan jag skriva i kommentarsfältet igen efter så lång tid! Märkligt att det krånglar så när man vill kommentera hos vissa men inte hos andra. Hoppas det var en bugg som nu lösts upp?
    Din blågröna samling är helt underbar! Kul när man upptäcker godbitar man samlar på när man minst anar. Så fina stilleben.

    Önskar dig en fortsatt fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så, så roligt att se din kommentar igen! Jag har saknat dig :-) Jag har samma problem t ex med Hwit Blogg som jag hittat till tack vare din blogg. Jag kommer inte igenom med en kommentar, den bara försvinner. Så himla tråkigt! Tack för att du inte har gett upp och nu finns här hos mig igen. Hoppas det fortsätter fungera och roligt att du också gillar min porslinssamling!
      Varma kramar och ha en fin dag!
      Birgitta

      Radera
  3. Det är som man brukar säga; det man INTE köper är det man ångrar:)
    Venus är min vardagsservis (ja du läste rätt!). Köpte över dussinet av dessa tallrikar ur ett dödsbo och de förgyller min vardag på bästa tänkbara sätt.
    Jag ångrade att jag avstod ett byråköp en hel helg men ringde veckan därpå - så snart loppisen öppnat och swishade betalningen. Hämtade den långt senare när det passade mig och den kommer att bli så fin på mitt torp:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, att duka med servisen Venus, så fint det måste vara! Ser tallrikar av den ibland, men har lyckats hålla mig från att köpa....i alla fall har jag inte köpt några än :-)
      Vilken tur att byrån fanns kvar! Känner mycket väl igen känslan av "varför köpte jag inte?!" och sen lyckan över att få en andra chans.
      Kram och ha en fin lördag Skorpan!
      Birgitta

      Radera