söndag 27 mars 2022

Narcisser

 

Hmmmm.....tänker på det där med att köpa något och tro att det är något annat än det egentligen är.

På verandan rök allt som hade med vintern att göra.....granen, granriset, ljungen, mossan, kottarna....och det blev så tomt så när jag sprang på täta fina plantor med narcisser i affären köpte jag 2 plantor och satte ner i den gamla trälådan på verandabordet.

Är inte så förtjust i gula påskliljor så jag valde ur lådorna med en skylt som visade att de här krukorna hade lökar med vita narcisser med svagt ljusgul mitt. Precis vad jag ville ha!
Men.....nu börjar en knopp slå ut och jag tycker då att den verkar misstänkt gul för att kunna vara vit!

Ja, ja, det finns sånt som är värre än att vita blommor visar sig vara gula och de här kommer att platsa bland de gula påskliljorna som kommer upp i rabatterna så småningom för jag brukar alltid gräva ner de lökar jag köper när de har blommat över. 

Förra årets vackra narcisser tror jag tyvärr inte jag får se igen för mördarsniglarna samlades högvis precis där jag grävde ner dem och åt först upp alla blad, la sen ägg runt lökarna och upp kryllade massor av pyttesmå äckelsniglar. Bläääää! Skulle inte förvåna mig om de satte i sig lökarna också och bara lämnade hål i marken!

Kramar till er alla <3
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Förr hade jag väldigt svårt för gula blommor. Nuförtiden är jag mer fördragsam. Men jag förstår att du hellre ville ha vita narcisser! Att lita helt på märkningar kan bli en överraskning. Denna vecka ska jag köpa några penséer till balkongen tänkte jag. Helst små och ljusblå. Och kanske några minipåskliljor också. Fastän de är gula!

    Ha en fin vecka.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanligtvis köper jag inte växter helt i knopp just för att det kan bli fel, men den här gången var jag av någon outgrundlig orsak säker på att det var rätt.....men....det är ok med gult också :-)
      Så fint det låter med små blå penséer! Varenda år har jag så svårt att välja vilka penséer jag ska köpa, det finns ju så många vackra färger och storlekar, men några såna ska få komma hem till oss också bara de här iskalla vindarna (och ev snö) dragit förbi.
      Kramar till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Så läckert det blev med narcisser i lådan och i "fågelboet"!
    För att undvika färg överraskningar köpte jag pensé mix. . .så nu lyser det både blått & gult på balkongen tillsammans med mini påskliljor!
    Ha en fin dag fast det nu ska bli kallare igen!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nyss gått en långpromenad. Det var kallt i nordanvinden, men solen skiner och i lä är det jätteskönt. Så glad att vi slapp snön igår i alla fall.
      Med en färgmix kan det ju aldrig bli fel så det är säkert väldigt vårfint på din inglasade balkong :-)
      Soliga kramar!
      Birgitta

      Radera