fredag 12 februari 2021

En Hoya

 Solen skiner och jag städar och pysslar om blommorna. Eller.....jag städar inte nu, för jag kom på att jag ville visa er den här vackra växten :-)

För kanske 6 år sedan fick jag några skott av den här sortens Hoya. Bara ett av dem rotade sig när jag satte dem i ett glas vatten, men när den väl kom ner i jorden började den grena sig och blev till en stor och fin planta.

För 2 år sen dog den, men jag lyckades rädda några toppskott som jag om igen satte i ett glas vatten. Likadant den här gången......bara ett litet skott med kanske 3-4 blad fick rötter.....och det är det skottet som nu ser ut så här :-)

Rankorna blir jättelånga och ringlar sig kors och tvärs över bordet. Funderar på att klippa tillbaka den lite och ta nya skott.

Den förra plantan blommade med pyttesmå vita otroligt söta blommor, men den här har inte blommat.....än.

Oj, bäst att sätta fart! Yngsta sonen sms:ade nyss och skrev att han kommer förbi efter jobbet.....och det är snart det för han slutar alltid tidigare på fredagar :-)

Ha en jättefin dag!
Kram
Birgitta
 


6 kommentarer:

  1. Hoyor kan man lita på. Har två just nu som härstammar från en moderplanta för så länge sen så jag minns inte ens. Men blommorna doftar så starkt så ibland har jag fått gallra bort dem.

    Önskar dig en fortsatt fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är hoyor tacksamma! Jag har två stora som är från min svärmors planta och de har jag skrivit om tidigare, men den här har inte alls lika stark doft som de eftersom både blad och blommor är mer i miniformat. Har inte hittat artnamnet på nätet....än.
      En härligt fin helg önskar jag dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Klippte ner två Hoyor tidigt i höstas och nu kommer de så fint en med långa "rankor". Grundskotten fick jag av en vän för säkert 10 år sedan. Hos mig lever alla blommor ett hårt liv, här tuktas det men resultatet brukar bli bra. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoyor klarar ju hård beskärning och mina stora Hoya Carnosa är ett skott från svärmors enorma planta som slingrade sig runt hela matrummet i deras hus. Den här sorten är i miniformat när det gäller blad och blommor, men är lika villig att slänga iväg rankor :-)
      Ha en jättefin helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Ingen blomma jag har eller haft. . . .men kul att den tar sig och växter så fint hos dig!
    Ha en fin helg (Här strålande sol och rena rama sommaren på min inglasade balkong)! :-)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoyor är väldigt tåliga och tacksamma! Be om ett skot om du vet någon som har en Hoya. Det finns många olika sorter!
      Soliga kramar
      Birgitta

      Radera