onsdag 24 april 2019

Veden värmer många gånger

Vad var det då vi åkte hem för att snickra?
Jag skulle kunna ge ett kort svar på det, men varför göra något kort när man kan göra det låååååångt?! :-)

I vårt hus har vi bergvärme som den huvudsakliga värmekällan, men vi fixade också en myspysbraskamin i vardagsrummet och den behöver ved för att det ska bli något myspys.
Ved har vi......torr och fin sådan, men så skulle grannen få hjälp med att ta ner en björk modell större och frågade om vi var intresserade av stammen för att kapa och hugga upp till ved.
Ja tack sa maken.

Den torra veden ligger under presenning i en rundel ute.
På det har vi ved från förra sommaren som stått öppet i en staplad rad
........och nu skulle vi då få helt färsk ved också.
Jag vill INTE ha vedhögar över hela tomten!
När vårt hus byggdes fanns det varken badrum eller toalett inomhus.
Man tvättade sig själv, och kläderna, i en separat tvättstuga.......och satte sig på utedasset, som fanns bakom den blå dörren till höger i den här boden, när man var nödig.
Dasset finns inte kvar utan boden fungerar nu som en uppsamlare för allt som har med trädgård och renovering att göra + en hel del till :-)

För flera år sedan kom jag på den geniala idén att vi kunde göra vedbod av det gamla dassutrymmet. Maken var inte lika entusiastisk som jag, så idén omformades aldrig till verklighet, men nu, med all denna ved i olika grader av torrhet tyckte till och med maken att det var dags att skrida till handling.
Han var egentligen trött efter slitdagarna i Dalarna, men någonstans hittade han orken att bygga en avgränsande vägg i boden på måndag eftermiddagen och vips hade vi en vedbod!
På tisdag morgon kom trädfällaren till grannen.
Han stod vid sin lastbil och bara dirigerade den höga kranen att grena av, kapa och lyfta ner bit för bit........
.......och snart var grannen utan björk medan maken hade skaffat sig "lite" mera jobb :-)
Jag körde skottkärra efter skottkärra med torr ved till den nya vedboden medan maken började hugga ny ved.
Det kanske låter helknasigt, men jag gillar att stapla ved!
Det finns på något sätt någon primitiv och djupt rotad tillfredställelse i att "fylla ladorna".
Jag kan känna samma glädje av att frysa in egenodlade grödor eller kött vi får då maken varit och jagat eller fiskat eller då jag tar tillvara på bär som jag syltar och saftar eller då korgen är full av fina kantareller efter en tur i skogen.
Det infinner sig en känsla av att "nu har vi så vi klarar oss" :-)
Rundeln av ved under presenningen är ett minne blott.
Nästan all torr ved fick plats i den nya vedboden och vedskåp och vedtunnan i vardagsrummet är knökafulla.
Tänkte "nu kan vintern komma".......men som tur är ska vi njuta av en underbar vår och sommar först. SEN kan vintern få komma :-)
KRAM 
Birgitta





2 kommentarer:

  1. Ser underbart ut! Jag är så himla intresserad av vedhantering. Att stå och kapa och klyva på vedbacken är ett rent nöja, om än ganska slitsamt!!!/Lilla gummann

    SvaraRadera
  2. Hoppas du/ni inte behöver använda veden förrän till hösten!

    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera