söndag 28 april 2019

Python regius

Nu tar jag risken att utsätta er som är ormrädda för en rejäl rysning längs ryggraden och hoppas ni inte kastar ifrån er telefon eller dator!
 Måste bara få presentera den här lilla skönheten som jag fått den äran att träffa.
Kan inte låta bli att fascineras av honom!
Han heter Marvin och är en Python regius bumblebee vanilla yellow belly.
Alltså är han en kungspyton vars teckning heter bumblebee vanilla yellow belly.

Där jag tidigare hade noll koll på ormar har hans ägare nu lärt mig en hel del......och vet ni.....jag har också fått hålla Marvin i mina händer även om han befinner sig i sin husses händer på bilderna :-)
Visst kan en kungspyton bitas även om de inte är giftiga, men de är kända för att vara defensiva och rullar oftast ihop sig till en boll istället för att angripa då de känner sig trängda så jag var inte det minsta orolig då han lämpades över i mina händer.
Det är en väldigt speciell känsla att hålla i en orm! De är ju som en enda lång muskel och luktar sig fram med tungan.
Marvins kluvna tunga följde konturerna av mina händer och han verkade inte det minsta bekymrad.
Skulle ha kunnat sitta och titta på honom hur länge som helst!

Nu är det här, än så länge, en väldigt liten orm.
Han är född 2018 och troligtvis lite drygt ett halvt år gammal.
Förhoppningsvis får jag träffa honom igen medan han växer. Han kommer att bli lite drygt en meter lång som fullvuxen och kanske jag får lite mer respekt för honom då, eller så fortsätter han bara att fascinera mig :-)
Ha en härlig söndag
KRAM
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Så fina bilder! Jag har respekt för ormar men är samtidigt djurvän så jag tycker att alla djur är värda vår kärlek - oavsett om de begåvats med mjuk päls och runda ögon - eller inte..
    Jag har också klappat en orm, bara för att upptäcka att de inte alls var kalla och otäcka.
    Med förhoppning om att lille Marvin får utvecklas och växa hos sin husse:)
    Skorpan

    SvaraRadera
  2. En orm har jag hållit i och visst är det märkligt att de är både torra och lena. Har ingen ormskräck precis men har respekt för dem. Intressanta är de men jag ser helst att de håller sig ifrån mig i skogen.

    Ha en fin sista april!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera